9. února 2011 18:23 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Česko už je autoprůmyslu malé, výroba míří do Číny, Ruska i do JAR

Automobilka Kolín T.P.C.A. Toyota. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Automobilka Kolín T.P.C.A. Toyota. | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

PRAHA Každé šedesáté loni vyrobené auto na světě pocházelo z Česka, produkce dosáhla rekordních 1,072 milionu osobních vozů. Rekordy ale nemusí pokračovat. Výroba aut v Česku má svůj limit.

"Bez dalších masivních investic lze v zemi vyrobit zhruba 1,2 milionu osobních vozů ročně. Na vyšší produkci chybí lidé, komponenty i dopravní infrastruktura," řekl LN Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Limitu má být dosaženo v příštím roce, kdy nošovická automobilka Hyundai dosáhne plánované kapacity 300 tisíc aut. Letos se očekává zvýšení výroby osobních aut o tři procenta na 1,1 milionu vozů.

Grafika - klikněte pro zvětšení

grafika

"Výroba v Česku, stejně jako v celé EU, se letos zvýší jen nepatrně. Loňský relativně velký růst výroby v Evropě byl způsoben zejména doplněním stavu zásob vyčerpaných v roce 2009 a rychlým růstem některých klíčových trhů, jako je Čína.

V roce 2012 sice očekáváme další růst v rozsahu kolem devíti procent, ale v následujících letech již další významné změny v objemu výroby nepředpokládáme," uvedl Jiří Zouhar, vedoucí Automobilové expertní skupiny PwC v Česku. Omezujícími faktory jsou podle něj rostoucí ceny surovin či tlak Evropské unie na omezení emisí.

"Rizikem jsou i omezené kapacity dodavatelů některých komponentů, z nichž část nestihla pružně reagovat na hospodářské oživení. Dobrou zprávou pro české výrobce je však relativně slušná kondice německé ekonomiky," dodal Zouhar.

Z nedostatku kvalifikovaných pracovníků viní Jahn vládu
"Většina posledních vlád se starala spíše o problémy ve vlastních stranách nebo o rozpory v koalicích a na reformu školství, na podporu technického vzdělávání jim moc času nezbylo. Nechápu, že stále nemáme státní maturitu, že nemáme povinnou maturitu z matematiky. Ten, kdo zná vzdělávání v Evropě i ve světě, nad tím jen kroutí hlavou," řekl Jahn.

Premiér Petr Nečas s ním nesouhlasí. "Podpora odborného středního vzdělávání a obecně technického školství patří mezi vládní priority. Na přípravě koncepčních kroků se budou samozřejmě podílet i zaměstnavatelé z technických oborů," uvedl pro LN Petr Nečas.

Omezující podmínky, jejich negativní vliv se prohloubil v krizi v roce 2009, nutí firmy rozšiřovat své působení v zahraničí. Nejde jen o Škodu Auto, která již několik let vyrábí své vozy v Indii, Číně, Rusku i na Ukrajině. Své zahraniční angažmá rozšiřují i české firmy dodávající díly aut.

"V těchto dnech zahajuji výrobu v nové továrně v Jižní Africe," uvedl pro LN Pavel Juříček, generální ředitel společnosti Brano Group. Firma vyrábí automobilové zámky, pedály, páky, autozvedáky a díly dveří pro řadu světových automobilek. Loni utržila 3,3 miliardy korun a po předloňské ztrátě se vyhoupla do zisku 50 milionů korun. Deset let působí v Rusku, díly dodává i do Brazílie a od loňska i do Číny. "Až obrat v Číně dosáhne deseti milionů eur, otevřeme tam továrnu," dodal Juříček.

Své působení v Rusku rozšiřuje i táborský výrobce zapalovacích svíček a automobilových snímačů, firma Brisk.

"V Rusku otvíráme několik dalších výrobních provozů, podrobnosti ještě nemohu uvést. A rozšiřujeme tam i sortiment, například o zapalovací kabely," řekl LN Mojmír Čapka, šéf Brisku. Autosvíčky firma prodává v Brazílii, USA a nově i v Číně, kde má registrovanou ochrannou známku.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!