1. listopadu 2016 13:25 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Čeští operátoři zlevnili účty ‚velkým rybám‘. Doplácejí na to běžní zákazníci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Ilustrační foto: Chytrý telefon. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto: Chytrý telefon. | foto: Shutterstock

PRAHA Ceny mobilních telekomunikačních služeb v České republice nepatří v evropském měřítku k těm nejnižším. Potvrzuje to i pravidelné mezinárodní srovnání Teligen společnosti Strategy Analytics. Mohou za to obrovské marže, které si operátoři u běžných zákazníků účtují, aby mohli jít na ruku „velkým rybám“.

Přesto se v Česku volat a hlavně surfovat levně dá. Stačí mít rodinného příslušníka v té správné firmě či instituci. Operátoři jsou totiž v boji o korporátní klientelu ochotni nabídnout takřka cokoliv a neomezený tarif s šestkrát vyšším objemem dat, než v prodejně dostane běžný zákazník, vyjde i třeba jen na 200 korun měsíčně.

Nejpopulárnějším tarifem je podle českých mobilních operátorů v současnosti ten, který všichni tři nabízejí shodně za 749 korun. Obsahuje neomezené volání i SMS a k tomu 1,5 gigabytu dat pro surfování na internetu. Levněji než za 349 korun se pak měsíční tarif oficiálně sehnat nedá.

Obecní volání „za hubičku“

Jak přitom ukazují finanční výkazy telekomunikačních společností, průměrná útrata na tarifního zákazníka – tzv. ARPU – byla u O2 letos po třech čtvrtletích 372 korun, u T-Mobilu v pololetí 355 korun (Vodafone data o své české pobočce nezveřejňuje – pozn. red.). Jak je to možné?

Průměry totiž snižují nízké nabídky pro firmy a instituce. Tak třeba Vodafone prodává úředníkům z Valašského Meziříčí neomezený tarif s 10 GB dat za 270 korun. T-Mobile zase Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových dodává tarif s30 GB a neomezeným voláním za 340 korun.

Rozdělení českého telekomunikačního trhu.

Žďár nad Sázavou pak od Vodafonu získal za 373 korun dokonce neomezená data. Dá se proto očekávat, že podobně výhodné nabídky dostávají i velikostí stejné soukromé firmy.

„Ceny kalkulujeme pro jednotlivé korporátní zákazníky individuálně a závisí na celé řadě faktorů, zejména na rozsahu a množství dodávaných služeb,“ říká Lukáš Hrabal z tiskového oddělení T-Mobilu.

Tajemné je i O2 . Firma sama přitom ve zprávě k výsledkům za třetí čtvrtletí uvádí: „Zatímco mobilní výnosy ze smluvních služeb v rezidentním segmentu pokračují v růstu, vlivem konkurenčních tlaků výnosy v segmentu firemních zákazníků nadále klesají.“

Konkurence v korporátním segmentu tedy vede ke snižování marží, což si operátoři kompenzují na běžných spotřebitelích. „Vidíme, jak se tendrují velké zakázky, kde je jediným kritériem cena. V mnoha případech tak zadavatelé naprosto upustili od požadavků na kvalitu, což není v pořádku,“ tvrdí mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

Lidé z obchodních oddělení operátorů přitom používají stejný argument. U velké organizace se dá očekávat velké množství SIM karet, a tudíž i velká útrata. Přesto třeba CASRI – Vědecké a servisní pracoviště tělesné výchovy a sportu – vysoutěžilo u O2 šest SIM karet s neomezeným tarifem a 10 GB dat za 200 korun. S měsíčním paušálem 1452 korun s DPH je to tak méně, než by podle oficiálního ceníku zaplatil zákazník za jednu takovou SIM kartu, která by se stejnými parametry vyšla na 1699 korun měsíčně.

Výmluva: obchodní tajemství

V registrech tak stále častěji dochází k tomu, že jsou částky ve smlouvách na popud operátorů začerňovány. To je mimo jiné případ Jičína, jehož smlouvy, podobně jako kontrakty jiných institucí a firem, umožňují zaměstnancům města objednat za stejných podmínek tarify i pro rodinu a známé.

„Údaje ze smlouvy, které byly označeny společností T-Mobile jako obchodní tajemství, byly ve smlouvě začerněny,“ uvedla Magdaléna Doležalová, tisková mluvčí Jičína. To je ovšem protizákonné, a navíc proti smyslu celého registru smluv.

„Jelikož jde o nakládání s veřejnými prostředky, je logické, že i cena, byť toliko položková, těžko může být až na naprosté výjimky obchodním tajemstvím. Ceny volání, SMS či mobilních dat, jakož i ceny po slevách jsou však běžně dostupné nejen v obchodních kruzích, ale i mimo ně. Tudíž chybí přinejmenším jedna z podmínek pro ochranu této informace jako obchodního tajemství,“ vysvětluje Svatopluk Bartík, radní pro legislativu a informatiku z městské části Brno-střed.

  • 7Diskuse




Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ PROJEKTŮ – ELEKTRO

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 35 000 - 40 000 Kč