28. prosince 2013 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Chlouba české aviatiky se výroby nedočkala. Vaz mu zlomila revoluce

V roce 1997 představil Let Kunovice nový letoun L-610 G. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V roce 1997 představil Let Kunovice nový letoun L-610 G. | foto: ČTK

PRAHA Před 25 lety, 28. prosince 1988, se poprvé vznesl prototyp turbovrtulového letounu L-610 z továrny LET Kunovice. Čtyřicetimístný dopravní letoun měl být chloubou československého leteckého průmyslu.

Stroj se v důsledku rozpadu východního bloku a následných finančních potíží výrobce nikdy nedočkal sériové produkce. Celkem bylo vyrobeno šest prototypů původní verze, označované jako L-610M.

V roce 1997 představil Let Kunovice nový letoun L-610 G.

V roce 1997 představil Let Kunovice nový letoun L-610 G.

Požadavek na vývoj největšího dopravního letadla, jaké kdy bylo v Československu zkonstruováno, vzešel z popudu sovětského přepravce Aeroflot, jenž měl dobré zkušenosti s provozem devatenáctimístných L-410 Turbolet, vyznačujících se svou nenáročností a spolehlivostí.


Plánovaná verze L-610MPA pro protiponorkový boj

Výsledkem úsilí českých a částečně i ruských konstruktérů byl skoro 26 metrů dlouhý hornoplošník, poháněný dvojicí turbovrtulových motorů M-602 z pražského Motorletu.

Lidovky.cz, ČTK