Sobota 31. října 2020svátek má Štěpánka 13 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Chraňte své uživatele, apelují lidé na Facebook či Google. Firmy údajně zneužívají osobní data dětí

Děti na internetu (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Děti na internetu (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Londýn/Praha  Technologičtí giganti jsou pod tlakem, aby přestali inzerovat reklamy cílené na osoby mladší osmnácti let. Otevřený dopis podepsaný mezinárodními politiky, akademiky a obhájci práv dětí je adresován společnostem jako jsou Facebook či Google. Děti jsou podle nich vystavovány marketingovému tlaku a firmy nezákonně těží z jejich osobních dat.

„Jste nejmocnějšími společnostmi na internetu, buďte zodpovědní a chraňte své uživatelé,“ vyzývá v dopise 23 signatářů, mezi než patří například britská politička Caroline Lucasová či klinická psycholožka Elly Hansonová. Informoval o tom server BBC.

Behaviorální reklama (zobrazuje se na internetových stránkách či v aplikacích v závislosti na chování uživatelů, tedy podle toho, jaké webové stránky navštěvují - pozn. red.) podle nich podrývá nejen soukromí dětí, ale především je uvádí pod nepřiměřený marketingový tlak. Otevřený dopis je adresován společnostem Apple, Facebook, Google, Amazon a Microsoft.

V samostatném kroku je pak zmíněna platforma YouTube (vlastněna společností Google). Ta totiž čelí obvinění ze zneužití dat pěti milionů uživatelů mladších třinácti let ve Velké Británii. Evropské zákony o ochraně osobních údajů přitom zakazují vytěžovat data z údajů dětí.

„Fakt, že technologické společnosti drží 72 milionů dat o dětech, které jsou mladší třinácti let, dokazuje nerespektování těchto zákonů a mimořádný dohled, jemuž jsou děti vystavovány,“ stojí v dopise.

Advokát Duncan McCann, který se zaměřuje na ochranu osobních dat, žaluje společnost Google jménem pěti milionů britských dětí, u nichž tvrdí, že došlo k porušení zákona. Firma je měla sledovat online, což je podle něj v rozporu s britskými i evropskými zákony o ochraně osobních údajů.

Mezinárodní síť organizací s názvem Global Action Plan navíc tvrdí, že online reklamy zrychlují konzum a zvyšuje se tak tlak na planetu. Všechny zmíněné firmy byly osloveny k vyjádření, žádná z nich do vydání článku na stránce BBC neodpověděla.

,

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

David Sedmera | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Měření teploty u vstupu do pardubické nemocnice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!