Jedním z příkladů okopírování nápadu je často medializovaný případ Izraelce Jekutiela Shermana, který vymyslel originální mechanismus selfie tyče schované v krytu na telefon. Svůj nápad přihlásil na crowdfundingový portál Kickstarter, kde lidé financují projekty z oblasti technologií či umění. O týden později už byla selfie tyč k dispozici na AliExpressu, navíc se stejným názvem Stikbox. Produkt čínský e-shop prodával i za 10 dolarů (220 korun). Originál měl stát 39 liber (1150 korun).
Mezi často kopírované nápady patří například samonafukovací sedací vak nebo antistresová kostka s tlačítky. Tyto produkty často začnou výrobci prodávat s určitou cenou, která se kvůli kopírujícím firmám postupně snižuje. V Číně takřka stejné zboží totiž dokážou vyrábět za mnohem menší náklady. Nemusí se ale vždy jednat výhradně o čínský trh.
Kdo dřív přijde, ten dřív prodává
Zara si přivlastnila cizí tvář a vyrobila tašku. Mladé designéry kopíruje běžně |
Pokud si čínský výrobce u tamního úřadu registruje ochrannou známku dříve než zahraniční firma, tak dochází k situacím, kdy je z padělání obviněný samotný tvůrce nápadu. I přesto, že se v Číně stejný produkt neprodává, pouze je jeho jméno zaregistrováno u úřadů.
Čínský úřad pro ochranu duševního vlastnictví se však k těmto případům podle Financial Times začal v poslední době stavět kriticky a uvědomuje si závažnost situace. Čínské soudy a orgány pro ochranné známky se začaly soustředit na objasnění prvku takzvané „špatné víry“, kdy chce obviněný profitovat z práv na ochrannou známku patřící slavné zahraniční firmě.
„Registrace ve špatné víře jsou škodlivé - narušují trh a narušují systém ochranných známek,“ citoval loni server Financial Times hlavního soudce pekingského soudu pro ochranu duševního vlastnictví Su Čiho.
Čen Chuemin, právník zabývající se ochrannými známkami v Pekingu, vysvětlil pro FT: „Místní zloději ochranných známek si obvykle registrují jména slavných značek nebo osobností dlouho předtím než se skuteční vlastníci rozšíří do Číny.“
Čínské Lego skončilo
V boji o duševní vlastnictví je úspěšný například dánský výrobce hraček Lego. Ten v úterý vyhrál v Číně další soudní spor s firmami kopírujícími jeho stavebnice. Čínský soud podle dánské společnosti rozhodl, že čtveřice podniků porušila řadu autorských práv skupiny Lego a dopustila se nekalé konkurence výrobou a distribucí stavebnic Lepin.
Jsme stádní tvorové, kopírujeme ostatní, říká odborník na psychologii prodeje |
Soud firmám nařídil zastavení výroby, prodeje a propagace produktů porušujících autorská práva. Lego navíc obdrží odškodné kolem 4,5 milionu jüanů (zhruba 15 milionů korun).
Logo dánské firmy Lego a čínské společnosti Lepin, která prohrála soudní spor.
„Věříme, že tato rozhodnutí jsou podložená fakty i zákonem a jasně demonstrují pokračující snahu čínských úřadů o ochranu duševního vlastnictví,“ prohlásil generální ředitel společnosti Lego Niels Christiansen.
Dánská firma zaznamenala první úspěch ve sporech o autorská práva v Číně v loňském roce. Pekingský vrchní soud loni mimo jiné dospěl k závěru, že logo a jméno společnosti Lego jsou v Číně všeobecně známými obchodními značkami, což firmě usnadnilo postup proti porušování autorských práv.