28. března 2015 13:13 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Číňané mají peníze, Italové značky. Kdo skončí v asijských rukou?

Pneumatiky Pitelli. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pneumatiky Pitelli. | foto: Reuters

PEKING/ŘÍM Evropa, zvláště pak její západní část, zažívá nájezd čínských obchodníků. Mnohé společnosti se tak v posledních letech staly cílem strategických nákupů velkých čínských firem.

Tento zájem podtrhla zatím poslední zveřejněná akvizice, při které čínská společnost ChemChina získala 26procentní kontrolní balík akcií italského výrobce pneumatik Pirelli.

Díky tomuto obchodu se cena italského rodinného stříbra, které například obouvá vozy Formule 1, vyhoupla na 7,1 miliardy eur (asi 194,4 miliardy korun).

Itálie se čínským obchodníkům doslova zalíbila. Podle studie KPMG zveřejněné ještě před oznámením poslední obří akvizice činil objem čínských nákupů v Itálii během posledních pěti let asi deset miliard eur. Polovina této částky byla přitom uzavřena v loňském roce.

Celkově pak loni tvořily čínské nákupy v zemi asi třetinu všech zahraničních obchodů. Zájem přitom neustává. Například společnost Sunrise Duty Free se řadí mezi několik zájemců o koupi cestovatelského obchodního řetězce World Duty Free, který ovládá italská miliardářská rodina Benettonů. 

Rovněž se hovoří o čínském zájmu v případě problémové italské banky Monte dei Paschi di Siena. Italský premiér Matteo Renzi již několikrát naznačil, že ničemu takovému nebude rozhodně stát v cestě. 

„Číňané mají kapitál. Italové zase značky, produkty a know-how, ale chybí jim peníze,“ řekl agentuře Reuters zdroj dobře obeznámený s prodejem podílu v Pirelli. 

Kupci z východu nemají zájem jen o kontrolní podíly. Například v lednu koupila čínská centrální banka People’s Bank of China (PBoC) dvouprocentní podíl v provozovateli italské elektrické sítě, ve společnosti Terno. Mimo to PBoC drží menší akciové podíly v italských společnostech jako Fiat Chrysler, Telecom Italia, pojišťovna Assicurazioni Generali či v energetické společnosti Eni. 

Do roku 2011 byl přitom asijský obr spíše příjemcem evropských investic. Vše však změnily důsledky dluhové krize. Ta srazila dolů ceny aktiv a potřeba některých vlád privatizovat spolu s menší vybíravostí prodejců, komu své firmy svěří, zcela změnily přístup k čínským investorům. Pro Čínu, kde dlouhodobě roste množství úspor, se tak „churavějící“ evropská ekonomika stala lehkou lovnou zvěří. 

V rukou čínských firem se tak v minulých letech ocitla švédská automobilka Volvo, velký podíl získali i v koncernu Peugeot Citroën či francouzské módní značce Sonya Rykiel. Čínská společnost Cosco dnes ovládá rovněž významný dopravní uzel – řecký přístav Piraeus. Britský restaurační řetězec Pizza Express zase vlastní pekingský fond Hony Capital. 

Podle Joela Backalera, autora knihy China Goes West: Everything You Need to Know About Chinese Companies Going Global, musí tamní firmy investovat vEvropě také proto, aby byly konkurenceschopné i na domovském trhu. 

„S rostoucí cenou práce a energií a tlakem na zvyšování marží musí firmy, které chtějí prodávat za prémiovou cenu, mít něco navíc, například kvalitnější pneumatiky než ty, které dnes najdete v Číně,“ uvedl Backaler.

Vojtěch Wolf