Středa 30. září 2020svátek má Jeroným, Ráchel 15 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Cudnost islámu učarovala firmám Nike i H&M. Hidžáby hýbou módním byznysem

Italský módní dům Dolce&Gabbana představil svou první kolekci určenou... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Italský módní dům Dolce&Gabbana představil svou první kolekci určenou... | foto: Instagram

PRAHA Jeden ze symbolů islámu je novým hitem ve spotřebitelském průmyslu. Oním symbolem je šátek, zmiňovaným průmyslem je móda. Mladé muslimky se objevují na přehlídkových molech a inspirují módní značky ke změně.

Generace M, tedy mladí muslimové, kteří vyrostli ve stínu teroristických útoků 11. září, jsou příležitostí pro módní byznys. Mluví se o nich jako o věřících, moderních a online zákaznících. Tuto generaci začaly před několika lety zásobovat malé start-upy, velké značky si jich však všimly až nedávno.

Patří mezi ně Nike, H&M i Dolce & Gabbana, kteří vytvořili kolekci abáj – oděvů zakrývajících nejen vlasy, ale i celé tělo - a typicky černé šaty potiskly kopretinami, citróny, ale navrhly i krajkově průhlednou či vyšívanou variantu.

Kampaň pro slavný italský módní dům nafotila muslimská modelka Mariah Idrissiová. Jednou z hvězd modelingu se stala i muslimka Halima Adenová, která se objevila na přehlídkách v rámci letošního týdnu módy v New Yorku a Milánu.

Pro muslimské milovnice módy, které se chtějí oblékat podle posledních trendů, tak vznikl moderní hidžáb. Jednotvárné černé šátky jsou nahrazovány barevnými a vyšívanými hidžáby, jež ladí s outfitem, který je podle módních časopisů právě in.

Kkrasobruslařka ze Spojených arabských emirátu Zahra Lárí.
Italský módní dům Dolce&Gabbana představil svou první kolekci určenou...

„Byli jsme tak pohlceni politizací a ochranou muslimské identity, že jsme naprosto opomněli nabízející se obchodní příležitost,“ řekla Financial Times Shelina Janmohamedová, spisovatelka a vice-presidentka Ogilvy Noor, která tak o módě pro muslimy mluví jako o skrytém potenciálu trhu.

A to především ve stínu burkin, které v minulém roce vytvořily vášnivou debatu, když se dlouhý plavecký úbor objevil na francouzských plážích. Velký potenciál má mezi muslimskými zákazníky vše od módy po jídlo nebo cestování.

Podle zprávy z agentury Reuters dosáhla v roce 2015 útrata muslimských zákazníků za oděvy 243 miliard dolarů, což v globálním trhu činí 11 procent. Do roku 2021 by útrata mohla činit až 368 miliard dolarů. Zpráva též informuje o útratě muslimských žen za „cudnou“ módu, která v roce 2015 činila 44 miliard dolarů.

Stylové šátky od prestižních módních značek však vzbuzují emoce na obou stranách. Instagramové účty s moderními muslimskými šátky jsou napadány hackery, kritika se však ozývá i z řad muslimské komunity, jež poukazuje na rozpor mezi módním oblečením a chápáním cudnosti.

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

Psycholog Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

Střeva můžou i za naše štěstí či obezitu, říká molekulární biolog Ryšávka

Molekulární biolog Petr Ryšávka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za civilizační choroby (např. alergie), ale i za vážné nemoci může mimo jiné vybíjení bakterií ve střevní mikroflóře....