Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Obrovský zájem o cukroví na objednávku. Lidé jsou ochotni zaplatit za kilogram i 1100 korun

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Češi za koronakrize projevují nebývalý zájem o kupované vánoční cukroví. Cukráři nestíhají a ceny rostou. Mnozí už přestali přijímat objednávky.

„Je s tím obrovská práce, vůbec mi nepřijde adekvátní, když někdo prodává kilogram za pár stovek,“ říká majitelka kavárny Sladký život Jaroslava Procházková. foto: Archiv: Jaroslava Procházková

Ani karanténa a práce z domova nedostaly Čechy před Vánoci k troubě. Zájem o kupované vánoční cukroví letos nebývale narostl a cukráři zastavili příjem objednávek i o několik týdnů dříve než v předchozích letech. Ubyly sice objednávky od firem, velký zájem soukromých zákazníků však zvedl ceny.

„Teď už je na objednávání cukroví pozdě. Letos jsme příjem ukončili skoro o tři týdny dřív než jindy – už 20. listopadu, obvykle přitom bereme objednávky až do Mikuláše. Kapacita nám to letos nedovolila,“ sdělila serveru Lidovky.cz provozní Ráje cukroví Zdeňka Martínková.

Zájem o cukroví na zakázku rok od roku stoupá, letos však výrazněji než jindy. „Letos byl zájem vyšší asi o 30 procent, než je běžné,“ říká Martínková, která cukroví na zakázku peče už 15 let. „Včera jsme přijali poslední objednávky. Ten zájem nás překvapil,“ potvrdil serveru Lidovky.cz také Pavel Hejhal z e-shopu Srdcezperníku.cz, kde kilogram tradičního cukroví stojí 575 korun.

Pro cukrárny, které se stejně jako ostatní gastronomické provozovny nevyhnuly nucenému uzavření jak na jaře, tak ani během podzimní vlny, je vánoční cukroví jistota, na kterou se mohou spolehnout i během pandemických podmínek. Čím dál více Čechů si chce v předvánočním shonu užít co možná nejvíce klidu.

„Každý rok jsem vánočního cukroví prodala hodně, lidé ale oproti dřívějšku pečou čím dál tím méně a více lidí dává přednost koupi,“ potvrdila serveru Lidovky.cz majitelka pražské kavárny Sladký život Jaroslava Procházková. „Nestíhali jsme, byly i krizové okamžiky, kdy jsem musela odmítnout několik zakázek, to se mi v minulých letech nestávalo,“ říká s tím, že kavárna už další objednávky nepřijímá, zákazníci si ale mohou vybrat cukroví z vitríny.

Kavárna Sladký život letos prodala přes 70 kilogramů vánočního cukroví.

Nejraději mají Češi podle Procházkové vosí hnízda. „Děláme tradiční i netradiční cukroví. Největší zájem je ale jednoznačně o hnízda. Oblíbené jsou také naše pracny, jemné linecké nebo marokánky z růžové čokolády,“ říká.

Cena roste hlavně v Praze

S tím, jak zdražují suroviny a poptávka po cukroví „bez práce“ roste, cena za kilogram letos mnohde vystřelila vzhůru. „Když jsem začínala, pekla jsem docela levně, ale zdražují suroviny a postupně zdražuji i já. Ukázalo se ale, že si lidé za kvalitu rádi připlatí – tím spíš na Vánoce,“ říká Procházková s tím, že zpočátku letošní sezony její kavárna Sladký život nabízela kilogram cukroví za 980 korun. V prosinci ale kvůli abnormálnímu vytížení zdražila na 1100 korun. „Ale pořád byl zájem,“ říká. „Je s tím obrovská práce. Osobně nechápu, jak někdo může péct cukroví za pár stovek,“ dodává.

Naopak v Ráji cukroví stojí kilogram klasických vánočních sladkostí 590 korun, krémová kolekce pak o sto korun více. „Asi bychom to prodali i za víc, ale na náklady nám to takhle stačí,“ konstatuje provozní. I tady však letos podražili o 40 korun za kilogram.

Firmy letos chybí

Třeba ale v pražské kavárně Saint Tropez, kde kilogram vyjde na 990 korun, si cukroví objednat lze i méně než týden před Štědrým dnem. „Objednávky jsme už sice všechny připravili a máme volný prodej v cukrárně, ale kdyby někdo chtěl, tak jsme ještě schopni vyhovět,“ sdělila serveru Lidovky.cz jednatelka společnosti Michaela Nosálová. „Čím blíž jsou Vánoce, tím ta poptávka po cukroví roste,“ dodává. 

Podle ní však v kavárně Saint Tropez letos nijak výraznější poptávka nebyla. „Je to určitě ovlivněné tou situací, která je kolem nás. Poptávka od lidí, kteří si kupují pár kilogramů na doma, je podobná, ale ubyly objednávky od firem,“ říká Nosálová.

Rekordní prodeje cukroví hlásí také obchodní řetězce. „Sezonní prodej jsme zahájili již v polovině října a zvýšený zájem vidíme od samého začátku. Celkově se obrat této kategorie oproti loňskému roku zvýšil zatím o 83 procent,“ uvedl řetězec Makro pro ČTK. Na dvojnásobek podle něj vyrostla poptávka po štólách, meziročně letos prodal ale i trojnásobné množství vánoček.

Podle Lidlu se dobře prodávají třeba i perníčky nebo vánoční rohlíčky. „Štóly, rohlíčky, ale i typické čokoládové artikly se rok od roku těší ze strany zákazníků stále většímu zájmu,“ řekl mluvčí obchodu Tomáš Myler.

Tesco pak zatím zaznamenává přibližně stejné prodeje jako loni. „Největší zájem je tradičně o sněhové a linecké pečivo, pracny, vosí hnízda a různé druhy vánočních kolekcí,“ doplnil mluvčí Václav Koukolíček.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!