16. dubna 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Digitální supermodelky. Skládají se jen z pixelů, na Instagramu ale vydělávají reálné peníze

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Shudu propagovala například oranžovou rtěnku značky SAWC, kterou vlastní... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Shudu propagovala například oranžovou rtěnku značky SAWC, kterou vlastní... | foto: Cameron-James Wilson

LOS ANGELES/PRAHA Krásné, populární, falešné. I tak se dá shrnout rodící se instagramový trend takzvaných digitálních modelek, které svým realistickým vzhledem často matou i své fanoušky. Oblíbily si je navíc i prestižní kosmetické a designové značky, takže se z fiktivních celebrit stávají reálné influencerky.

V dubnu minulého roku obletěl internet snímek, na kterém byla neznámá černošská modelka říkající si Shudu. Svým atraktivním vzhledem okamžitě přilákala pozornost tisíců lidí - a k přitažlivosti přispělo i to, že její identita byla tajemná.

Miquela na svém Instagramu obléká slavné značky včetně Prady, Chanel, Supreme či Vans.
Shudu není skutečná. Jde o výtvor britského fotografa Camerona-Jamese Wilsona a generovaná je pomocí počítače.

Odpověď přišla až několik měsíců později: Shudu není skutečná. Jde o výtvor britského fotografa Camerona-Jamese Wilsona a generovaná je pomocí počítače. Podle Wilsona jde o umělecké dílo a výraz touhy zachytit krásu, což se prý pojí i s tradičním modelingem.

S rostoucí popularitou se o Shudu začaly zajímat značky, které jí nabízely lukrativní spolupráci. Tehdy se Wilson rozhodl, že aura záhady obklopující modelku by mohla být vnímána negativně. „Když jsem dostával zprávy, byl jsem z toho nervózní a nemohl jsem se dočkat, až o ní budou všichni vědět,“ řekl k Shudu Wilson.

08.října 2017 v 18:32, příspěvek archivován: 08.dubna 2018 v 15:47

Virtuální influencerky

O Shudu, která během několika měsíců na Instagramu získala na 100 tisíc fanoušků, se mluví jako o první digitální supermodelce - digitální influencerky však nejsou na Instagramu úplnou novinkou. Největší z nich je Lil Miquela, tmavovlasá a pihatá uživatelka Instagramu, která je taktéž pouze výtvorem počítače - to ovšem nevadí jejím 900 tisícům sledujících.

Miquela na svém Instagramu obléká slavné značky včetně Prady, Chanel, Supreme či Vans. Kolik přesně si takto vydělá, není veřejně známé. Miquela však není pouze modelkou - její tvůrci skrz její sociální média vyslovují podporu řadě lidskoprávních hnutí, například Black Lives Matter.

07.dubna 2018 v 01:28, příspěvek archivován: 08.dubna 2018 v 15:48

Komentáře na Instagramech Miquely i Shudu jsou zaplněné zmatenými fanoušky, kteří si nejsou jistí, zda jsou modelky skutečné. Tvůrce Shudu se ke svému uměleckému dílu již přihlásil, tým za Miquelou je však tajemnější.

Reportérka BBC tedy modelku požádala o rozhovor - a úspěšně. Došlo k němu přes e-mail. Lidé, kteří Miquelu vytváří, se v něm šikovně vyhýbají lhaní, reálnou podstatu Miquely však veřejně nekomentují. „Myslím, že většina celebrit v populární kultuře jsou virtuální!“ napsala ‚Miquela‘ novinářce. „Bylo znepokojující pozorovat, jak dezinformace a internetové memy utváří naši demokracii, ale zároveň to hovoří o moci virtuálna.“

proPavlína Procházková
  • 0Diskuse