Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Do města minivozem i s inteligentní osobní asistentkou

Ekonomika

  5:15aktualizováno  13:15
Barcelona - Seat představil koncept minielektromobilu Minimó, který má být budoucností městské individuální dopravy. BMW zase plánuje, že jeho hlasová asistentka si bude s řidičem povídat jako skutečná sekretářka.

V přeplněných velkoměstech by dopravě mohla ulevit elektrická miniauta, věří v Seatu. foto: Seat/BMW

Podobně jako na veletrhu CES v Las Vegas, i na MWC v Barceloně se nepředstavují jen novinky ze světa mobilních telefonů. Čím dál častěji sem míří i automobilky. Těsně před ženevským autosalonem si tentokrát příležitost k významným oznámením nenechaly ujít dvě automobilky: domácí Seat a německá BMW.

Máme nejmladší zákazníky v Evropě, říká šéf Seatu Luca de Mea

Seat se na MWC s novinkami chlubí pravidelně. Letos si tak domácí akci vybral ke světové premiéře nového konceptu vozítka a oznámení nové role automobilky. Šéf Seatu Luca de Meo tu na tiskové konferenci představil malý elektromobil Minimó, který je vlastně spíš motocykl na čtyřech kolech než skutečný vůz.

Mikrovozítko do města

Vozítko by mělo v městském provozu zabírat minimum místa a hračkou má být i jeho parkování. Seat u něj přišel také s konceptem jednoduché výměny baterií, které stačí asi na sto kilometrů jízdy. Minimó je zatím jen koncept, což potvrdil i vývojář Seatu Jordi Caus.

„Zatím zkoumáme reakce, auto povezeme i do Ženevy a budeme se o jeho budoucnosti bavit,“ řekl Caus LN s tím, že žádné konkrétní plány s Minimó zatím nemají. Ovšem podle něj šance na uplatnění má a Seat se o jeho možném nasazení baví například i s představiteli barcelonské radnice.

Vozítko by mělo v městském provozu zabírat minimum místa a hračkou má být i...
Seat představil koncept minielektromobilu Minimó, který má být budoucností...

Při konstrukci vozu vyšel Seat z určité temné vize, podle které nebudou moci v mnoha centrech měst jezdit klasická auta soukromých i firemních provozovatelů. „Centra měst jsou přeplněna auty, a tak možná už brzy dojde na zákazy. Povoleny by pak mohly být jen určité způsoby sdílené mobility,“ vysvětluje Caus myšlenku vozu.

Šéf Seatu na tiskové konferenci také oznámil, že firma se stane právě expertem na takovéto způsoby mobility. V rámci koncernu VW totiž dostala na starosti segment takzvané mikromobility, tedy cestování po městě na velmi krátké vzdálenosti (typicky kolem šesti kilometrů). „Mobilita se v budoucnu promění a možná budeme prodávat méně klasických aut, takže se budeme muset soustředit více na řešení, jako je Minimó,“ myslí si Caus.

Asistentka jako živá

To BMW zatím podobné vize o o mezení individuální dopravy po městě nesdílí. A naopak chce, aby si pasažéři v jeho vozech cestu městem v budoucnu užili víc než nyní. O tom, že poskakování v zácpě není velká zábava, v BMW samozřejmě vědí. Krom různých jízdních asistentů by tak napříště měla náladu na palubě vozu vylepšit nová hlasová asistentka BMW, která se skrývá pod zkratkou IPA. Zkratka znamená Intelligent Personal Assistant neboli inteligentní osobní asistentka.

BMW pomocí virtuální reality předvedlo využití své inteligentní osobní asistentky.

BMW ji poprvé do sériového vozu uvede v roce 2021. Bude to nejspíš v elektromobilu, který vychází ze studie Vision iNext. Asistentka má mít oproti stávajícím řešením hlasové interakce tu výhodu, že rozprava s ní bude zcela přirozená.

„Bude to stejné, jako když si povídáte v autě se svou manželkou,“ prohlásil naveletrhu při prezentaci Christoph Grote, viceprezident BMW pro elektroniku.

Mobilita se v budoucnu promění a možná se bude prodávat méně klasických aut.

IPA má mít oproti konkurenci tu výhodu, že krom hlasu umí díky kamerám sledovat i to, kam se řidič dívá nebo kam ukazuje. Pak třeba půjde ukázat na restauraci, kolem které bude auto právě projíždět, a zeptat se, co je to za podnik. Asistentka restauraci najde a dokonce nabídne i možnost rezervace stolu. Podobně se ale bude moci řidič poučit třeba oovládacích prvcích vozu nebo rovnou některé prvky auta gesty ovládat. Ono poskakování v zácpě by tak mělo být napříště – tedy aspoň v novém BMW – o něco záživnější. 

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...