28. září 2013 10:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

DPP krach nehrozí. Praha to nedopustí, tvrdí jeho exšéf Martin Dvořák

Martin Dvořák | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Martin Dvořák | foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Podle pražského primátora Tomáše Hudečka hrozí Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) krach, pokud do půl roku nevyřeší mnohamiliardový kontrakt na tramvaje se Škodou Transportation. Martin Dvořák, bývalý generální ředitel DPP, však říká, že se krach nehrozí.

Lidovky.cz: V roce 2007, zhruba rok po uzavření smlouvy, jste se stal ředitelem. Už tehdy začalo mít město Praha problém s dodržením smluvních lhůt. Jak se to stalo? 
Od začátku se vědělo, že jediný způsob, jak kontrakt uhradit, je investičními dotacemi hlavního města Prahy, které je jediným akcionářem. Když se smlouva uzavírala, město bylo schopné závazek dodržet. Potom mu však klesly daňové výnosy a nyní má tolik finančních priorit, že je nemá možnost ufinancovat.

Lidovky.cz: Jak jste to tehdy řešili?

Upozorňovali jsme město na jeho povinnost hradit náklady na tramvaje a se Škodovkou jednali o různých formách prodloužení splatnosti, dodávek a podobně. Škodovka nám celkem vycházela vstříc v oblasti platební schopnosti DPP. Zadáním nebylo řešit cokoli dalšího.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Myslíte si, že reálně hrozí dopravnímu podniku krach?
Myslím, že ne. Nedokážu si představit, že by město Praha nechalo zkrachovat svou stoprocentní společnost, která má tak rozsáhlý majetek i význam. DPP má veliké množství analýz, které uvádějí, jakou formou dlouhodobě narovnat financování podniku tak, aby to pro město znamenalo menší finanční zátěž. Je třeba se k těmto materiálům vrátit a přijmout zásadní rozhodnutí.

Lidovky.cz: Pokud DPP do půl roku situaci nevyřeší, bude muset podle Hudečka podnik začít rozprodávat majetek. Jak si myslíte, že to bude vypadat v praxi? Přestanou jezdit tramvaje?
Myslím, že rozprodávání majetku je velice racionální varianta a jedna z korektních cest, jak situaci řešit. DPP má také rezervy v řádech stamilionů v oblasti eliminace a lepšího plánování linek tak, aby snížil počet kilometrů, aniž by to znamenalo pro cestující nějaké zásadní omezení komfortu. Tento krok by ušetřil zhruba 500 až 600 milionů korun ročně.

Lidovky.cz: Takže i kdyby došlo k omezení počtu tramvají, nijak by to nemělo omezit provoz?
Pokud by to bylo správně plánováno a došlo by k lepší provázanosti autobusů a tramvají na metra, tak ne.

Lidovky.cz: Jaké má nyní dopravní podnik možnosti?
Jediná šance je znovu se vrátit na začátek, zanalyzovat aktuální stav smlouvy, její plnění z obou stran a začít vyjednávat.

Lidovky.cz: Myslíte si, že je smlouva výhodná? Nedalo se současným problémům předejít už v roce 2006 při podpisu smlouvy?
Nemyslím si, že smlouva je nevýhodná. Jediný problém je, že závazky z ní jsou obrovským finančním závazkem hlavního města Prahy a DPP v řádu zhruba 19 miliard korun. Tehdy jen byla chyba, že hlavní město, které dalo pokyn tento závazek vytvořit, nevědělo, jakou formou ho bude platit.

O kontraktu

Podle smlouvy z roku 2006 musí DPP odebrat do roku 2018 od Škody Transportation 250 tramvají 15T Forcity. Dohromady zaplatí 19,2 miliardy korun. Podle Hudečka tato smlouva každý rok zadlužuje podnik o 2,3 miliardy.

Téměř od jejího podepsání vyjednává DPP prodloužení lhůt splatnosti a odložení dodávek. Zároveň podal již 800 reklamací na dodané tramvaje pro nejrůznější závady. Nyní přebírá jen stroje, které je nemají.

ebr