15. ledna 2013 13:10 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Důležité vítězství: Budvar v Británii uhájil značku Budweiser

Budějovický Budvar | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Budějovický Budvar | foto:  František Vlček, Lidové noviny

ČESKÉ BUDĚJOVICE Budějovický Budvar definitivně uhájil svá práva k ochranné značce Budweiser ve Velké Británii, která je klíčovým a dlouhodobým exportním teritoriem pivovaru. Nejvyšší soud Spojeného království 8. ledna s konečnou platností zamítl dovolání společnosti Anheuser-Busch Inbev, který požadoval výmaz známky, jejímž vlastníkem je Budějovický Budvar.

Důležitý trh

Vítězství je pro pivovar důležité jak z komerčního, tak i z právního hlediska. Británie je po Německu a Slovensku třetím nejdůležitějším exportním teritoriem pro značku Budweiser Budvar.

Na celkovém vývozu piva z Česka do Británie se Budvar v roce 2011 podílel 38 procenty.

Kauza je ukončena, neexistuje už způsob, jak výsledek sporu zvrátit, oznámila právnička Budvaru Helena Lejtnarová. Anheuser-Busch Inbev (ABI), který používá stejnou značku, musí podle ní Budvaru uhradit vzniklé náklady.

"Tato žádost byla mimořádným pokusem ABI o zvrácení výsledků klíčového sporu o značku Budweiser, který byl dle britského práva definitivně ukončen rozsudkem britského odvolacího soudu loni v červenci plně ve prospěch Budějovického Budvaru," vysvětlila Lejtnarová.

Ve sporu požadoval ABI výmaz ochranné známky číslo 1,389680 BUDWEISER, jejímž vlastníkem je Budějovický Budvar.

Podle ředitele podniku Jiřího Bočka tento pokus o změnu definitivního rozhodnutí soudu svědčí o dlouhodobém intenzivním zájmu společnosti ABI získat exkluzivitu k ochranné známce Budweiser za každou cenu, a to nejen ve Spojeném království, ale i globálně.

Rekordní výstav

Budějovický Budvar loni uvařil 1,34 milionu hektolitrů piva, což je o dvě procenta meziročně více. Vyvezl nejvíce piva ve své 117 let dlouhé historii.

K zákazníkům v 58 státech ho putovalo 657 000 hektolitrů. Celkové tržby pivovaru loni vzrostly o pět procent na 2,1 miliardy korun.

Britský soud už v roce 1984 přiznal souběžné užívání značky a v roce 2000 dokonce povolil registraci známky Budweiser oběma subjektům.

O tomto britském modelu se představitelé ABI několikrát vyjádřili jako o možnosti, která by mohla být aplikována i v jiných teritoriích.

"Tento spor v praxi jednoznačně ukázal skutečné strategické cíle našeho konkurenta. Koexistenci značek v jakékoliv zemi musíme chápat jako vážnou a trvalou hrozbu pro naše duševní vlastnictví a tím i pro naše dlouhodobé přežití," dodal Boček.

Právě ukončený spor byl již třetím pokusem, kterým se společnost ABI od 70. let 20. století pokoušela získat v Británii exkluzivitu ke značce Budweiser.

Více než stoletý spor o jméno

V USA se Budějovický Budvar prodává pod značkou Czechvar.

V USA se Budějovický Budvar prodává pod značkou Czechvar.

Globální spory o ochrannou známku Budweiser trvají od roku 1907, tedy více než 100 let. Budějovický Budvar je v nich zvláště v posledních letech úspěšný. V letech 2000 - 2011 bylo definitivně ukončeno 124 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budvar vyhrál 88 případů a osm sporů skončilo smírem nebo remízou.

Pod značkou Budweiser nesmí pivovar pivo prodávat třeba v USA, ležák tam proto vozí pod značkou Czechvar.

Lidovky.cz, ČTK