Středa 12. srpna 2020svátek má Klára 29 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Energetický nápoj nesmí vypadat jako baterie, potvrdil Ústavní soud

Energetický nápoj imitující tužkové baterie Duracell. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Energetický nápoj imitující tužkové baterie Duracell. | foto: Reprofoto

BRNO Ústavní soud definitivně ukončil spor o právo vyrábět a prodávat energetický nápoj s názvem a designem odkazujícím na tužkové baterie Duracell. Česká firma El Niňo se stížností neuspěla, vítězství tak slaví výrobce baterií, který drink považoval za parazitování na své značce.

Úřad průmyslového vlastnictví v roce 2009 označil známku Duracell Energy Drink za neplatnou. Žalobu firmy El Niňo zamítl Městský soud v Praze, neuspěla ani u Nejvyššího správního soudu.

Podle obou správních instancí česká firma nepoctivě těžila z rozlišovací způsobilosti a dobrého jména ochranných známek společnosti Duracell Batteries, která podléhá přednímu americkému producentu spotřebního zboží Procter&Gamble.

Česká firma si takzvaně vypůjčila nejen název baterií, ale také jejich charakteristický design. Plechovka s energetickým drinkem připomínala tvarem i zpracováním tužkovou baterii Duracell. Nápoj se podle dostupných informací vyráběl pod tímto názvem do konce roku 2009.

V ústavní stížnosti česká firma zpochybnila výklad, podle kterého se ochrana známek s dobrým jménem vztahuje i na výrobky nepodobné těm, pro něž značka své renomé získala. NSS prý v tomto směru nepřesně interpretoval judikaturu Soudního dvora EU. ÚS ale došel k závěru, že ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná.

Parazitování na značce

Ústavním soudcům prý nepřísluší posuzovat správnost výkladu zákona o ochranných známkách a hodnotit, zda ochranným známkám s dobrým jménem přísluší taková míra ochrany, jakou jí správní orgány a soudy přiznaly.

"Ústavní soud může pouze konstatovat, že závěry učiněné v obou napadených rozhodnutích jsou logické, přesvědčivé a velmi pečlivě odůvodněné," stojí v usnesení senátu se zpravodajkou Miladou Tomkovou.

Již v řízení před Nejvyšším správním soudem společnost El Niňo namítala, že se dostatečně neprokázalo dobré jméno ochranných známek Duracell v Česku. Výrobce baterií toto tvrzení označil za nepravdivé. V Česku prodává baterie od roku 1992, přičemž dlouhodobě investuje do reklamy ve všech typech médií a drží významný tržní podíl.

,

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Dětská psycholožka: Sociální sítě mají na psychiku teenagerů negativní i pozitivní dopad
Dětská psycholožka: Sociální sítě mají na psychiku teenagerů negativní i pozitivní dopad

Stále více dětí trpí psychickými poruchami. Nevyhýbají se jim ani úzkosti a deprese. Ty se často objeví v období dospívání, kdy děti žijí více ve...