Pondělí 30. března 2020svátek má Arnošt -2 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Majitelé billboardů s českou vlajkou nemají pravdu, musí je odstranit, říká expertka

Billboard s českou vlajkou u dálnice D5 u Berouna. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Billboard s českou vlajkou u dálnice D5 u Berouna. | foto:  Dan Materna, MAFRA

PRAHA Majitelé billboardů nepostupují správně, pokud plochy u dálnic přelepí jiným než reklamním sdělením, a pak je již nepovažují za reklamní zařízení určené k odstranění. U billboardů totiž rozhoduje účel, pro který byly zřízeny, řekla specialistka na reklamní a marketingové právo advokátní kanceláře Taylor Wessing Praha Barbora Malimánková. S tímto názorem se shoduje i ministerstvo dopravy.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy naproti tomu argumentuje odlišným právním výkladem, podle něhož když se změní charakter ploch, přestanou být reklamním zařízením.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2012 majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Svaz provozovatelů venkovní reklamy ve středu oznámil, že jeho členové billboardy neodstraní, protože již neponesou reklamu, a nebudou tak reklamní zařízení.

„Za rozhodující pro určení, zda se jedná, či nejedná o reklamní zařízení, které má být odstraněno, v tomto případě považujeme účel, pro který toto bylo zařízení zřízeno, tedy zda-li bylo zřízeno a povoleno jako reklamní zařízení. Polepení zařízení a staveb pro reklamu, které byly až do konce srpna 2017 polepeny reklamním sdělením, nereklamním sdělením nezmění účel těchto zařízení a zákaz se na ně bude i tak aplikovat,“ řekla Malimánková.

Podle novely zákona má k 1. září od silnic v Česku zmizet na 3000 z celkem 25 tisíc poutačů. Část majitelů billboardy odstranila, jiní jen odstranili reklamní sdělení a nahradili je státní vlajkou. „Tím jsme jednostranně dle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením, tak jak je definuje zákon,“ uvedl svaz. Ministerstvo dopravy již oznámilo, že bude na odstranění billboardů po 1. září trvat.

Kvůli zákazu billboardů u dálnic a silnic první třídy se už obrátila na Ústavní soud skupina 17 senátorů. Navrhla příslušnou část novely zákona o pozemních komunikacích zrušit. Podaná ústavní stížnost je podle provozovatelů billboardů rovněž důvodem, proč chtějí nechat poutače stát i po 1. září.

Kdyby totiž Ústavní soud kritizovanou pasáž v zákoně zrušil, požadovali by provozovatelé po státu náhrady na výstavbu nových poutačů. Pokud se ale podaří reklamní panely u silnic ponechat, budou provozovatelé vymáhat pouze škody vzniklé tím, že plochy nemohli pronajímat inzerentům.

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz