5. srpna 2009 12:45 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Firmy táhnou prodeje aut v Česku dolů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Prodej automobilů (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prodej automobilů (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Prodej nových osobních a lehkých užitkových aut v Česku se za sedm měsíců roku meziročně propadl o 13 procent na 107 tisíc vozů. Za poklesem stojí zejména nižší zájem firem, jejichž poptávka klesla o čtvrtinu. Uvedl to dnes Svaz dovozců automobilů.

Samotný prodej osobních vozů sice vzrostl o osm procent na 93 tisíc vozů, statistiku ale zkresluje přesun části vozů dosud vykazovaných jako lehké užitkové kvůli možnosti odpočtu daně z přidané hodnoty. Od letošního dubna je možné odpočet uplatnit i u osobních aut. Prodej lehkých užitkových aut klesl o 62 procent na 14 tisíc vozidel.

Prodej aut v zemích, které zavedly šorotvné

Země                       změna proti loňsku (%)             počet kusů
Německo                                                  29,5                   340 tisíc
Itálie                                                            6,2                   205 tisíc
Francie                                                       3,1                   190 tisíc
Španělsko                                               -10,9                   108 tisíc

Nejprodávanější značkou osobních aut byla Škoda s prodejem 26 tisíc vozů, což je o tři procenta méně než loni. Následuje Ford s růstem o 54 procent na 9,5 tisíce prodaných aut a Volkswagen, který prodal 6 700 vozů, což představuje čtvrtinový růst. Na dalších místech skončily značky Renault a Hyundai.

Poptávka po nákladních vozech se kvůli ekonomické recesi snížila o 56 procent na necelé tři tisíce aut a u autobusů poklesla o 45 procent na 347 vozidel. Prodej motocyklů se snížil o čtvrtinu na 14.023 strojů.

Lidovky.cz, ČTK
  • 2Diskuse