Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Google předhonil Disneyho o 136 procent. Ve světě médií je jedničkou

Média

  17:45
MOUNTAIN VIEW (USA) - Pozice Googlu jako největšího vlastníka médií na světě posílila. Vyplývá to ze srovnání společnosti ZenithOptimedia, podle níž je tato americká společnost o 136 procent větší než druhá v pořadí Walt Disney Company. Ještě o rok dříve byl rozdíl 115 procent.

Disney Channel. foto: Reprofoto

Žebříček Top Thirty Global Media Owners 2015, sestavený na základě odhadovaných příjmů z médií, zároveň ukázal, že Google je větší než společnosti na druhé a třetí příčce (Comcast) dohromady.

Google těží především z rostoucího prodeje chytrých telefonů a tabletů a většího využití display reklamy, která tvoří významnou složku obchodních aktivit. Z přechodu na mobilní zařízení ale profituje i další hráč Facebook. 

Ten přitom ze sledované třicítky roste nejrychleji, v posledním roce to bylo o 63 procent, a v celkovém žebříčku mu patří desáté místo.

Brusel bude vyšetřovat Google kvůli Androidu. Tvrdí, že zneužívá dominance

Další nejrychleji rostoucí společnost je Baidu, čínský ekvivalent Googlu, která během roku vzrostla o 43 procent. Růst je poháněn rozvojem čínského reklamního trhu a také zdokonalováním vyhledávací technologie. V současnosti je to 14. největší vlastník médií na světě, který předčil digitální rivaly Yahoo! (18.) a Microsoft (21.).

Třetí nejrychleji rostoucí společnost je Grupo Globo, hlavní brazilský vlastník médií, jehož příjmy v této oblasti za rok vzrostly o 15 procent. Stejně jako Baidu těží i Globo ze své přítomnosti na rychle rostoucím novém reklamním trhu. V krátkodobém horizontu by podle autorů studie další růst nicméně mohly omezit ekonomické obtíže Brazílie.

Moc se stále více koncentruje

Pět ze 30 největších vlastníků médií vlastní výhradně digitální média - Google, Facebook, Baidu, Yahoo! a Microsoft. Jejich společný příjem z médií činí 71 miliard USD, což představuje 68 procent veškerých celosvětových výdajů na digitální reklamu. 

Moc na trhu s digitální reklamou se soustřeďuje v rukou několika velkých platforem a stává se stále koncentrovanější, uvádí studie.

Google – ilustrační foto.

„Rychlý růst digitálních médií a nově vznikajících reklamních trhů posiluje pozice vlastníků médií, jako je Google, Facebook, Baidu a Globo, na úkor vlastníků tradičních médií na rozvinutých trzích,“ uvedl Jonathan Barnard ze ZenithOptimedia.

Zveřejněná zpráva představuje žebříček největších firem podle odhadovaných příjmů z médií. Do nich jsou zahrnuty veškeré výnosy pocházející z obchodních činností, které podporují reklamu, jako je televizní vysílání, vydávání novin, internetové vyhledávání či sociální média. 

Jde nejen o příjmy z reklamy, ale také o další příjmy vytvořené těmito obchodními činnostmi, jako je příjem z prodaných výtisků novin či časopisů. Společnost ZenithOptimedia zprávu vydala poprvé v roce 2007 a aktuálně pokrývá rozpočtový rok 2013.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!