9. června 2011 11:06 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Hitachi vrací výrobu do Česka, místo TV zkusí autodíly

Závod společnosti Hitachi v průmyslové zóně Triangle u Žatce | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Závod společnosti Hitachi v průmyslové zóně Triangle u Žatce | foto: Hitachi

ŽATEC/PRAHA Japonský koncern Hitachi chystá obnovení výroby v průmyslové zóně Triangle u Žatce. Ale nepůjde již o montáž televizorů. Společnost bude na Žatecku vyrábět autodíly.

Hitachi spustilo výrobu LCD televizorů na Žatecku před čtyřmi roky. V provozu však závod byl jen rok a půl. Na příchod ekonomické krize a propad poptávky japonský koncern reagoval zastavením výroby a propuštěním všech 800 zaměstnanců.

INFOGRAFIKA A DISKUZE


Tentokrát naopak Hitachi reaguje na rostoucí poptávku evropských automobilek. V opuštěné hale v zóně Triangle plánuje spustit výrobu brzdových hadic a tlumičů. Se zahájením produkce počítá na jaře příštího roku, vznikne zde celkem 224 pracovních míst. Ekologické dopady zvažované výroby nyní posuzuje Krajský úřad Ústeckého kraje.

Obnovený zájem o výrobu autodílů v Česku po zhruba dvouleté přestávce způsobené globální krizí potvrzuje vládní agentura CzechInvest. "Zvyšuje se zájem hlavně o umístění sofistikovanější výroby a také výzkumu a vývoje," říká mluvčí CzechInvestu Štěpánka Filipová. Záměr koncernu Hitachi na Žatecku však nekomentovala s ohledem na pravidla dohodnutá mezi investory a vládní agenturou.

Hitachi je unikátní tím, že s výrobou autodílů v Česku nově začíná. Další projekty se týkají hlavně rozšiřování již existujících výrobních závodů. Podle zjištění LN jen za poslední dva měsíce informovalo krajské úřady o chystaném rozšíření výroby deset producentů autodílů.

Nejvíc pracovních míst chce vytvořit firma Starcam v Havrani na Mostecku. Starcam, založený v roce 2006 jako společný podnik koncernů Nemak a Daimler, se zabývá výrobou hliníkových hlav motorů. Současný objem výroby v průmyslové zóně v Havrani se má do čtyř let zvýšit osmkrát. Investor počítá s vytvořením 500 pracovních míst.

Do navýšení produkce na trojnásobek bude investovat také společnost Toyoda Gosei Czech, která v Klášterci nad Ohří vyrábí těsnicí pásy pro dveře a okna osobních automobilů. Počet zaměstnanců se má zvýšit o 180 na celkových 415. Rozšíření produkce chystají hlavně výrobci autodílů v západních a severních Čechách. Na opačném konci republiky chce naopak investovat španělská společnost Grupo Antolin. Ta si pronajme další halu v průmyslové zóně v Ostravě-Hrabové a spustí zde výrobu čalounických interiérových střešních dílů osobních aut. V novém závodě bude pracovat 222 osob.

Podle odborníků je Česko stále atraktivním místem pro umístění výroby autodílů. "Česko nabízí výhodnou kombinaci levné a kvalifikované pracovní síly, výhodné geografické polohy a dlouhé tradice automobilového průmyslu," říká ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Většina produkce autodílů směřuje za hranice. "Enormní přísun zakázek přichází z Německa. I když tempo růstu bude postupně zpomalovat, vyhlídky jsou i nadále pozitivní. Velmi výkonným motorem globálního růstu je zejména Čína. Naše odhady ukazují, že jím zůstane po celou následující dekádu," odhaduje Petra Šafková z automobilové expertní skupiny poradenské firmy PwC ČR.

Poptávka roste také na domácím trhu. Škoda Auto letos za první čtyři měsíce prodala 295 300 aut, což je oproti loňsku nárůst o 22 procent. Také Hyundai v Nošovicích navyšuje produkci směrem k cílové hodnotě 300 tisíc vozů ročně.