30. prosince 2009 15:39 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Hotely bojují o své hvězdičky. Unie zavádí jednotnou klasifikaci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Letošní sezóna je pro hoteliéry nejhorší za dvacet uplynulých let | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letošní sezóna je pro hoteliéry nejhorší za dvacet uplynulých let | foto: Shutterstock

ČESKÉ BUDĚJOVICE Domácí i zahraniční návštěvníci českých hotelů by měli od Nového roku získat lepší přehled o úrovni hotelových služeb v České republice.

Asociace českých hotelů a restaurací (AČHR) se totiž už oficiálně připojila k iniciativě mezinárodní unie Hotelstars, zavádějící jednotnou hvězdičkovou klasifikaci pro hotely zatím v sedmi evropských zemích.

Hotel, který se do unie přihlásí, musí pro udělení určitého počtu hvězdiček splnit přesně stanovená kritéria. I když hvězdičková kvalifikace se v Česku používá už dnes, majitelé hotelů často úroveň svých služeb nadhodnocují a klamou tím zákazníka. Pokud ale budou chtít být členy Hotelstars, podvádění údajně nepřichází v úvahu. "Naplnění všech předepsaných kritérií pro hotelové služby budou kontrolovat kontroloři unie," řekl LN tajemník AČHR Milan Rambousek. Hotelstars hodnotí úroveň služeb v celkem 270 konkrétních položkách, podle kterých pak stanoví konkrétní klasifikaci hotelu.

Nové logo kvality
Udělené hvězdičky budou doplněny logem unie, aby každý host věděl, že klasifikace je zaručena mezinárodní organizací. "V Česku i dalších zemích může dnes bohužel někdo vyvěsit na dveře třeba jedenáct hvězdiček, a přitom hostům nabídnout suchý záchod na dvoře," uvedl Rambousek. Živnostenský zákon totiž sice stanoví, že majitel ubytovacího zařízení je povinen vyznačit klasifikaci, tedy například, zda se jedná o hotel, motel či turistickou ubytovnu, jak ohodnotí úroveň svých služeb pomocí hvězdiček, ale prakticky záleží na něm. Pokud má totiž host pocit, že avizovaný pětihvězdičkový hotel nesplňuje kritéria ani pro jednu hvězdičku, nemůže si nikde stěžovat. "V unii Hotelstars je ale avizovaná kvalita zaručena," uvedl Rambousek. Přiznává přitom, že ne všichni hoteliéři, kteří se k unii nepřihlásí, a přitom používají hvězdičkový systém, musejí být nutně podvodníci. Řada hotelových řetězců například vychází už ze své známosti a pověsti, a není tedy z marketingových důvodů nucena uvádět klasifikaci podle určitého standardu.

"Klasifikace Hotelstars ale představuje výrazný krok k zpřehlednění klasifikačních systémů a pomáhá k lepší orientaci hotelových hostů," uvedl Rambousek. Nový klasifikační systém Hotelstars zavádějí od 1. ledna 2010 hotelové asociace v Česku, Rakousku, Německu a Švédsku, během roku se chystá připojit Maďarsko, o rok později pak Švýcarsko a Nizozemsko.

Členství v unii je ale stále dobrovolné, nikdo ho nemůže hoteliérům nařídit. "Tato iniciativa je výslovně otevřená dalším evropským zemím, jimž jde o zvyšování kvality a rozšiřování trhů pro jejich hotelový sektor," prohlásil Kent Nyström, prezident asociace Hotely, restaurace a kavárny v Evropě (HOTREC). Iniciativu směrem ke sjednocení hotelových klasifikačních systémů vítá i mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. "Naopak ale odmítáme často opakované pokusy klasifikaci hotelů oficiálně uzákonit z moci úřední," uvedl Okamura.

Pokud by právo na hvězdičky kontrolovali úředníci, vytvářelo by to podle něj zejména v Česku prostor pro korupci i různá nesystémová řešení. "Přihlášení do určitého klasifikačního systému by mělo i nadále zůstat dobrovolné," uvedl Okamura. Zároveň upozornil, že v tak civilizovaných zemích, jako je Japonsko či Spojené státy, se hvězdičkový systém prakticky nepoužívá, zákazníci se většinou orientují na základě své osobní zkušenosti, doporučení nebo dobrého jména hotelového řetězce. Naopak v mnoha evropských zemích bývají s hvězdičkami často problémy. Podle Milana Rambouska totiž například i taková turistická velmoc jako Itálie používá v různých regionech částečně odlišnou klasifikaci.

  • 0Diskuse

Najdete na Lidovky.cz