Pondělí 27. ledna 2020svátek má Ingrid 3 °C zataženo Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Internet se české ekonomice vyplácí více než zemědělství či banky

Internet Explorer | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Internet Explorer | foto: Shutterstock

PRAHA Česká internetová ekonomika poroste o 12 procent ročně a v roce 2015 bude tvořit 5,7 procenta HDP. Předloni internet přispěl k HDP 130 miliardami korun, což je asi 3,6 procenta domácího produktu. Podíl internetu na HDP je v Česku vyšší, než u mnoha tradičních odvětví, jako jsou například telekomunikace, poštovní služby, bankovnictví nebo zemědělství.

Vyplývá to ze studie Boston Consulting Group (BCG) a české pobočky Google.

Časy se mění

Podíl internetu na HDP je v Česku vyšší, než u mnoha tradičních odvětví, jako jsou například telekomunikace, poštovní služby, bankovnictví nebo zemědělství.

Do podílu internetové ekonomiky se přitom nepromítá například vyhledávání informací na internetu a následný nákup v kamenných obchodech nebo úspory při online nákupu.

Ukazatel také nezahrnuje online nákupy mezi firmami, které tvoří asi 640 miliard korun ročně, nebo internetovou reklamu.

Internetová ekonomika podle studie zahrnuje zejména online nakupování, výdaje za připojení, investice do technologií a také export informačních a komunikačních technologií. Soukromá spotřeba se na internetové ekonomice podílí asi 40 procenty a má růst o 19 procent ročně.

Česká republika si v porovnání s mnoha středoevropskými a východoevropskými zeměmi vede velmi dobře, stále však její ekonomická aktivita na internetu zaostává za jinými vyspělými zeměmi, například severskými státy, zejména vlivem slabé internetové infrastruktury, uvádí studie.

"ČR obsazuje v mezinárodních srovnáních spíše nižší příčky, pokud jde o internetovou penetraci, počet uživatelů a rychlost připojení. Na druhé straně je silná v míře internetové aktivity, což se odráží i v podílu na HDP," uvedl výkonný ředitel BCG Martin Kálovec.

Internet snižuje ceny nákupů a láká turisty
Zpřístupnění informací a jejich rychlejší výměna prostřednictvím internetu podle studie významně změnily například odvětví cestovního ruchu. Internet zároveň vytváří atraktivní alternativu k vysokým cenám a omezenému výběru v kamenných obchodech. Internet je také klíčem k růstu malých a středních podniků. Firmy, které jsou aktivní online, rostou rychleji než konkurenti, píše se v materiálu.

,
Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vratislav Kulhánek v lednu 2020 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Parkuj na modré | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Popularizátor vědy, novinář a pedagog Jan Tůma vynalezl v 60. letech výukový... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...