21. února 2013 10:48 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Jak zabrzdit nenasytný Anheuser? Američané se obávají drahého piva

Největší světový pivovar Anheuser-Busch InBev | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Největší světový pivovar Anheuser-Busch InBev | foto: Reuters

WASHINGTON Americké ministerstvo spravedlnosti nechce pivovaru Anheuser-Busch InBev povolit další expanzi, právní bitva se ale prozatím odkládá. Obě strany se přitom snaží spor vyřešit smírně. Největší světový pivovar chce ovládnout mexickou společnost Grupo Modelo, v němž už má poloviční podíl, a díky jeho světoznámé značce Corona dál expandovat.

AB InBev má v portfoliu asi 200 značek ze všech koutů světa, nejznámější jsou Budweiser a Stella Artois. Vlastní ale i menší pivovary, které vyrábějí speciální piva. Za poloviční podíl v Grupo Modelo AB InBev nabízí 20,1 miliardy dolarů (asi 381,8 miliardy korun).

ČTĚTE TAKÉ:

Pivovarnický kolos je už teď dominantním prodejcem piva na lukrativním americkém trhu. Ministerstvo spravedlnosti se obává, že když pivovaru povolí další expanzi, získá AB InBev až příliš velkou tržní sílu, které bude moci snadno zneužívat. Výsledkem by tedy mohlo být, že AB InBev plošně zdraží a spotřebitelé nebudou mít možnost nakupovat jinde.

AB InBev ministerstvu nabídl, že prodá svůj 50procentní podíl ve společnosti Crown Imports, což je americký distributor mexické společnosti Grupo Modelo. Podíl by převzala konkurenční společnost Constellation Brands, což je největší světový prodejce vína.

Corona – nejznámější značka skupiny Grupo Modelo.

Corona – nejznámější značka skupiny Grupo Modelo.

Podle úředníků ministerstva je to ale nedostatečné řešení, proto úřad podal žalobu a návrh pivovaru AB InBev zablokoval.

Corony v USA by se Anheuser vzdal

Vedení AB InBev minulý týden oznámilo, že proto, aby rozptýlilo obavy, prodá i mexický pivovar Piedras Negras, který je součástí Grupo Modelo.

Získala by ho také společnost Constellation Brands, která by za něj zaplatila asi 2,9 miliardy dolarů (asi 55,1 miliardy korun). AB InBev by se tak vzdal distribučních práv k prodeji piva Corona v USA a naopak by je propagoval v ostatních zemích světa.

Lidovky.cz, ČTK