2. března 2010 10:04 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Je po olympiádě. A v Česku začal sprint o první knihu o Vancouveru

Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto: Lidové noviny

PRAHA Sotva den po skončení olympijských her se na trhu objevila kniha, která jejich průběh mapuje. Fyzicky přitom ještě ani neexistuje.

Hned několik nakladatelů chce během jediného týdne vydat knihu o průběhu olympijských her ve Vancouveru. První místo v knižním sprintu zatím vybojovalo nakladatelství Mladá fronta, které už rozjelo prodejní kampaň. Na paty mu šlape Český olympijský výbor (ČOV) s vlastní publikací.

"Čas je v tomto případě zcela zásadní, proto se snažíme přijít jako první. Sice už začala plakátová kampaň, ale kniha ještě není vytištěná. Vyjde příští pondělí a v úterý ji čeká křest," popsala Magdaléna Potměšilová, vedoucí marketingu knižní divize Mladé fronty.

Ještě předminulý rok Mladá fronta spolupracovala s ČOV na společné knize o letních olympijských hrách v Pekingu, teď se však z partnerů stali konkurenti.

"Jednak se ta kniha o Pekingu moc dobře neprodávala, celý náklad se udat nepodařilo, a způsob jejího zpracování vzbudil u vedení Českého olympijského výboru nelibost," prozradil František Kolář, který na knize pro ČOV pracuje. Výbor se tak po krátké pauze vrací k nakladatelství Olympia, které kvůli lepší finanční nabídce Mladé fronty dříve sám opustil.

"Tentokrát jsme si knihu připravili ve spolupráci s autory sami, neboť Český olympijský výbor se zařídil jinak," řekla k tomu Potměšilová z Mladé fronty. Knihy přitom zjevně stojí přímo proti sobě. Obě vyjdou v pondělí 8. března, mají podobný rozsah a chystají se velkolepé křty. Obě stojí kolem čtyř stovek.

Kdo urve větší kus?
Zatímco Mladá fronta jako první rozjela reklamní kampaň, konkurenční publikace se zase chlubí titulem "oficiální kniha Českého olympijského výboru" a příspěvky komentátorů České televize.

Na trh navíc míří hned několik dalších knih od různých vydavatelství, která si také chtějí urvat kus olympijského koláče. "Naše kniha by měla být úplně jiná a chceme se ucházet i o titul knihy roku. U publikace od Mladé fronty jsme postrádali právě výtvarnou kvalitu a vyšší umělecké ambice," prohlásil místopředseda ČOV pro ekonomiku a marketing Jiří Kejval.

Samotní autoři už ale z marketingového boje příliš nadšení nejsou. "Pro mě osobně je to trochu zarážející, připadá mi to jako zbytečná honba za časem. Je to snaha všech nakladatelství být první, ale těch pár dní navíc by knize jen prospělo," uvedl Kolář.