Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jeden škodovák vyrobí za měsíc jen dvě auta

Ekonomika

  16:05
PRAHA - Za zvýšení platů bude šéf automobilky Winfried Vahland požadovat od zaměstnanců větší produktivitu. Výrazný růst příjmů v případě, že se bude firmě dařit, mohou letos očekávat zaměstnanci největší tuzemské strojírenské firmy, automobilky Škoda.

Škoda Auto foto: ČTK

Uvedl to předseda Odborového svazu Kovo Josef Středula poté, co se seznámil s nově uzavřenou kolektivní smlouvou.  "Ke kolektivnímu vyjednávání se nebudeme vyjadřovat," odmítl sdělit podrobnosti dohody mluvčí Škodovky Rudolf Dreithaler. Přesné parametry chce firma zveřejnit až poté, co s nimi seznámí pětadvacet tisíc zaměstnanců firmy.

Loni odbory Kovo ve Škodě dohodly růst tarifních mezd o 2,7 procenta. Během roku však celkové mzdy škodováků vzrostly o 6,4 procenta na průměrných 32 015 korun měsíčně. Letos dohodnuté zvýšení se bude pohybovat mezi 3,5 procentem, které nabízela firma, a sedmi procenty, které požadovali odboráři.

Čtěte také:


Zvýšení tarifů bylo důležitým, ale nikoli jediným požadavkem. Odbory Kovo ve Škodě během deseti kol vyjednávání prosadily rozšíření takzvaného zaručeného bonusu i pro nové zaměstnance, pro každého pracovníka firmy to nyní znamená přilepšení 3400 korun za rok. Dosáhly i zvýšení základny pro výpočet variabilního bonusu ze 7,5 tisíce na deset tisíc korun.

Za lepší peníze větší výkony
Firma vyhověla i naléhání předsedy odborů Kovo Jaroslava Povšíka a jednorázovou odměnu za celoroční výsledky automobilky zvýšila ze tří na pět tisíc korun. Moc ji to nestálo, protože tato odměna je stále jen zlomkem roční odměny v sesterské automobilce Audi. Tam každý pracovník dostane 6500 eur, což je v aktuálním přepočtu 265 tisíc korun.

grafik

Firma tak podpořila pozici šéfa odborů Jaroslava Povšíka jako úspěšného bojovníka za práva zaměstnanců, a to těsně před volbami do dozorčí rady společnosti. Povšík v ní zasedá od roku 1993. Management ví, co od něho může očekávat, a nerad by si zvykal na někoho jiného.

Ve Škodovce vyrobí jeden člověk 23 aut ročně
Odboráři zvítězili v bitvě, válku ale nevyhráli. Za lepší peníze bude šéf automobilky Winfried Vahland požadovat mnohem intenzivnější výkony. Jen tak může firma naplnit jeho růstovou strategii, která předpokládá, že do osmi let se výroba a prodej škodovek zdvojnásobí na 1,5 milionu aut ročně.

Polovina z tohoto počtu se bude vyrábět v Asii. Druhá polovina čili nejméně 750 tisíc aut pak v Česku. Loni se ve třech českých závodech vyrobilo 576 tisíc vozů. Do budoucna ale vrchlabský závod s výrobou aut skončí, bude produkovat jen komponenty pro koncern. Auta budou vyjíždět jen z Mladé Boleslavi a z Kvasin.

Proto šéf Škodovky zdůrazňuje, že firma musí zvýšit produktivitu práce. Hrubým ukazatelem může být poměr vyrobených aut a počtu pracovníků. Za loňský rok vyrobil jeden člověk ve Škodovce necelých 23 aut. To je mnohem méně než v dalších dvou automobilkách. Jeden pracovník TPCA Kolín za rok vyrobil téměř 99 aut, jeden pracovník nošovické továrny Hyundai téměř 83 aut.
 
grafik

Ukazatel může někdo považovat za zkreslený tím, že Škoda je kompletní továrna s vlastním vývojem či nástrojárnou, zatímco v dalších dvou továrnách se vedle dílů z vlastní výroby ve větší míře používají nakupované komponenty. Není to ale pravda.

Komponenty totiž nakupuje i Škoda. Od více než třinácti set firem loni nakoupila díly a materiály za 110 miliard korun, což představuje 58 procent výrobních nákladů. Vyšší produktivitu v TPCA a v továrně Hyundai ale nedoprovázejí vyšší platy. Aktuální vyjednávání o růstu mezd tam uvázla i proto, že jde o relativně mladé závody. TPCA vyrábí od roku 2005, Hyundai od listopadu 2008. Odboráři se tam teprve učí vyjednávat a jejich pozici ztěžuje nedočkavost zaměstnanců.

Odbory mají problém při kolektivním vyjednávání
Mírné růsty, které odbory Kovo vybojovaly v minulých letech, radikálnějším pracovníkům nestačily. V obou závodech tak vznikly konkurenční nezávislé odborové organizace. "Pluralita odborů je naprosto přirozená, já ji podporuji," uvedl předseda Odborového svazu Kovo Josef Středula.

Problémem je ale spolupráce obou organizací při kolektivním vyjednávání. Zatímco v TPCA se obě odborové organizace průběžně domlouvají a vůči vedení firmy vystupují společně, v Nošovicích se hádají. Nezávislé odbory vedené Dušanem Pekárkem vyčítají odborům Kovo, které vede Radek Kuchař, že usilují jen o malý růst mezd a více se zajímají o zlepšení podmínek práce pro sebe jako odborové funkcionáře.

Podmínky pro práci odborů jsou součástí každé kolektivní smlouvy a je v nich uvedeno, jakou část pracovní doby bude zaměstnavatel odborářským funkcionářům refundovat, jaké kanceláře a jaké vybavení pro práci odborů poskytne. Roztržka vede k tomu, že s vedením továrny Hyundai jedná každá odborová organizace samostatně.

"Jednání komplikuje fakt, že obě odborové organizace mají naprosto rozdílné představy o růstu mezd i o dalších benefitech. Platnost dosavadní kolektivní smlouvy končí 30. dubna. Věřím, že do té doby dosáhneme nové smlouvy," řekl LN Petr Vaněk, ředitel komunikace společnosti Hyundai v Nošovicích.

Nezávislé odbory chtějí dvacet procent, Kovo sedm
Loni se průměrná mzda v Nošovicích meziročně zvýšila o 10,6 procenta na 23 506 korun, z toho mzdy v dělnických profesích vzrostly o 15 procent na 21 325 korun měsíčně. Nyní chtějí nezávislé odbory prosadit růst mezd o dvacet procent, odbory Kovo o sedm procent.

"S veškerými příplatky to nebude sedm, ale třeba dvanáct, někomu to bude dělat patnáct procent," tvrdí předseda odborů Kovo Radek Kuchař. Podle Josefa Středuly český průmysl ještě nemá krizi za sebou a odboráři by měli své požadavky přizpůsobit realitě.

"Zaměstnavatel by měl dělat všechno pro to, aby měl při jednání ekonomicky vzdělané protivníky. Cílem odborů Kovo není dostat firmu do situace, kdy by nemohla fungovat. Požadavky na rychlý a vysoký nárůst mezd by mohly vést k tomu, že firma v takovém závodě omezí investice a důsledkem toho bude nezaměstnanost," varuje Středula.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!