Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Jehněčí a kůzlečí si dopřejeme jen svátečně. Jatka jsou v Česku jedna

Ekonomika

  14:49
PRAHA - Zájem o jehněčí a kůzlečí maso roste v Česku v období Velikonoc proti běžnému roku až několikanásobně. Z dlouhodobého hlediska však stagnuje a se spotřebou okolo 0,4 kilogramu na osobu ročně zůstává toto maso okrajovou záležitostí. Výrazně však roste výroba produktů z kozího mléka.

Jehně – ilustrační foto. foto: Shutterstock

"Spotřeba v České republice neroste, zůstává na úrovni 0,3 až 0,4 kilogramu za rok. Sezónní přebytky nabídky jehňat se prodávají do Rakouska a Německa, kde spotřebu zvyšují hlavně islámské menšiny," oznámil předseda Svazu chovatelů ovcí a koz Vít Mareš.

80 kg masa na hlavu

Jehněčí pečínka podle Romana Pauluse.

Češi snědí ročně v posledních letech okolo 80 kilogramů masa, více než polovinu z toho představuje tradičně vepřové. Jeho spotřeba je tak proti skopovému, jehněčímu a kůzlečímu zhruba stonásobná.

Na západ podle něj vyvážejí především větší chovatelé.

Většinu jehňat z menších farem zkonzumují rodiny či známí zemědělců.

"Prodej na farmářských trzích a ze dvora naráží. Na rozdíl od mléčných výrobků na povinnost zvířata zabít na jatkách a maso přepravovat a nabízet v chlazeném stavu," poznamenal Mareš. Tyto podmínky podle něj většina místních chovatelů nedokáže splnit.

"V předvelikonočním období zaznamenáváme nárůst prodejů v řádu desítek procent," uvedla mluvčí hypermarketů Globus Pavla Hobíková. Řetězec prodává jehněčí maso po celý rok.

"V České republice fungují pouze jedna jatka, která celoročně vykupují a porážejí jehňata. Jako jediný z řetězců od nich odebíráme jehněčí a skopové maso," dodala s tím, že přibližně desetinu skopového hypermarkety dováží z Velké Británie. Kozí maso v nabídce řetězce je výhradně domácího původu.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle nákupčí řetězce Makro Terezy Smichovičové zaznamenává řetězec v období Velikonoc takřka trojnásobný nárůst poptávky po jehněčím a kůzlečím mase v porovnání s běžným rokem. "Prodeje jehněčího masa výrazně rostou také v období Vánoc," dodala.

Kozí sýry

Čerstvý kozí sýr s domácím hruškovým džemem a karamelizovanými ořechy.

S rostoucím zájmem o kozí sýry, které jsou hojně k dostání například na farmářských trzích, roste jejich produkce.

Zatímco v roce 2001 zhruba 1600 dojených koz ročně nadojilo mléko pro výrobu 85 tun sýrů, loni farmáři dojili již 3300 koz a produkce sýrů dosáhla 165 tun.

Zájem o jehněčí maso je celoroční a každoročně mírně roste, kůzlečí lidé kupují téměř výhradně na Velikonoce.

Zájem o skopové a kozí maso je v Makru velmi malý.

Jehněčí maso patří v Česku k dražším masům. Před Velikonocemi či Vánocemi navíc rostou jeho ceny zhruba o 20 korun na kilogram, uvedla Smichovičová. Na příklad kilogram chlazené jehněčí kýty bez kosti, která patří k nejprodávanějším částem jehněčího, se pohybuje v případě českého původu okolo 400 korun bez DPH.

U masa z Nového Zélandu, který je největším producentem jehněčího na světě, je zhruba o 80 korun nižší.

Nárůst díky dotacím

Početní stavy ovcí a koz, jejichž chovatelé mohou podobně jako chovatelé krav či pěstitelé chmele nebo škrobárenských brambor čerpat zvláštní dotace, v Česku v posledních letech výrazně vzrostly.

Zatímco v roce 2000 se v zemi chovalo 84 000 ovcí, loni byl jejich počet takřka trojnásobný a dosahoval 220 000 kusů. Počet chovaných koz a kozlů od vstupu země do EU vzrostl dvojnásobně na loňských 24 000.

Autoři: ,

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...