16. srpna 2019 12:49, aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Kanadští silničáři si pochvalují českou technologii. Při frézování jim ušetřila tisíce tun materiálu

Ontarijská stavební firma Roto-Mill si českou technologii pochvaluje. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ontarijská stavební firma Roto-Mill si českou technologii pochvaluje. | foto: ROTO-MILL INC.

ORANGEVILLE (KANADA) České počítačové technologii nazvané Exact Street se podařilo uspět u silničářů v Kanadě. Systém pro frézování poprvé využila ontarijská stavební firma Roto-Mill při rekonstrukci osmikilometrového dálničního úseku a výsledky si pochvaluje. Díky němu ušetřila tisíce tun materiálu a tím i peníze.

Technologii dodala Čechy spoluvlastněná společnost Control Systems CA a její tuzemské kořeny potvrdil i spolumajitel a šéf mateřské firmy Marek Přikryl. „Ano, je to opravdu původní česká technologie,“ sdělil serveru Lidovky.cz. 

Její využití snížilo podle informací kanadského webu Orangeville.com výdaje na asfalt téměř o polovinu a celkové náklady na opravu osmi kilometrů dálnice ve městě Orangeville v Ontariu to srazilo o 12 procent. 

„Předvedli jsme technologii pro Ontarijské ministerstvo dopravy (MTO) v reálném provozu na extrémně komplikovaném dálničním úseku procházejícím městem Orangeville. Běžně se obdobné technologie (jako Exact Street) nejprve testují například na letištích nebo speciálních testovacích polygonech,“ konstatoval pro Lidovky.cz přímo z Kanady technický ředitel firmy Vítězslav Obr s dodatkem, že úspěch je potvrzením globálního potenciálu vyvinutého systému.

Systém označený jako „korektivní frézování“ používá technologii 3D skenování nazvanou Exact Street (Přesná ulice), která umožňuje odstraňovat starý povrch komunikace pouze na potřebných místech a do přesné hloubky. V praxi to znamené, že se z vozovky sejme pouze množství materiálu, které je skutečně nutné opravit. To se liší od tradičních frézovacích technik, které odstraňují vrstvu materiálu ze silnice napříč celou vozovkou.

Skenování vozovky.
Konečný snímek vozovky.

Podle Obra se na opravu dálničního úseku v Orangeville přijely podívat desítky zástupců největších kanadských stavebních společností a inspektorů MTO. „Všichni byli velmi spokojení. Neměli jsme jediný negativní ohlas. V současné době připravujeme několik dalších dálničních projektů v Ontariu. Našim cílem je však nejen kanadský trh, ale především silniční sítě v USA,“ doplnil Obr.

Obrovský potenciál

Výsledná data naznačují, že společnost Roto-Mill byla schopná díky Exact Street uspořit 4232 tun materiálu. „Ušetřili 46 procent materiálu, který by jinak byl využit kvůli zbytečnému frézování. To je téměř polovina, což je šílené, protože asfalt je nejhorším znečištěním, pokud jde o ropné produkty,“ řekl Antonio Bauce, ekonomický a obchodní specialista Generálního konzulátu České republiky v Kanadě. Bauce dále poznamenal, že technologie nabízí obrovský potenciál ve zlepšování životního prostředí a ekonomiky. Celkově se náklady na stavbu snížily o dvanáct procent. 

Vzhledem k úspěchu se nabízí se otázka, jak to vypadá s využitím technologie v tuzemsku. „V praxi ji ověřujeme na silnicích II. a III. třídy pro TSK Praha a pro Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje,“ řekl Obr. Podle něj byly kladné výsledky prezentovány už mnoha správcům silnic a odborníkům. „Velmi pozitivně se k dalšímu nasazení a ověření postavila Správa silnic Moravskoslezského kraje,“ upřesnil. 

Firma Control Systems CA, která na webu uvádí, že na svých projektech spolupracuje s pražským ČVUT, je dceřinou společností pražské akciovky Exact Control System. Ta má tři majitele, polovinu akcií vlastní Švédové a čtvrtinové podíly drží čeští podnikatelé - předseda představenstva Marek Přikryl a technický ředitel firmy Vítězslav Obr. 

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.