6. února 2019 5:07 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

‚Král dovolených‘ žádá o peníze. Kdo Fischerovi půjčí, dostane letenky zdarma

Václav Fischer | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Václav Fischer | foto: Miroslav Rendl

PRAHA Někdejší král dovolených a bývalý senátor Václav Fischer se snaží získat peníze na start nových aerolinií. Na začátku února zahájil emisi dluhopisů – láká na desetiprocentní úrok i na možnost získat letenky se slevou. Kdo mu půjčí sto tisíc korun, získá prý dvě letenky zdarma. Nabídka tak míří hlavně na jeho potenciální klienty.

Fischer si půjčuje jako soukromá osoba a ručí svým majetkem, třebaže se sám několikrát označil za nemajetného. Úpis dluhopisů má trvat do pondělí. Jediná informace o něm je jen na Fischerově facebookovém účtu a na jeho internetových stránkách fischervaclav.com Celkem tak chce získat deset milionů korun. Peníze mají mířit na rezervační systém nebo na vybavení kanceláří v Praze, v­ Pardubicích a v Brně. Výslovně pak v nabídce uvádí, že nejde o financování letadel.

Václav Fischer na dotazy LN k ­dluhopisům odmítl odpovědět. Autora tohoto textu obviňuje, že se neoprávněně naboural na stránky jeho rezervačního systému, a­ způsobil mu tak škodu. „Nacházíme se ve sporu a nepovažuji za vhodné, abych vám poskytoval informace, které vy později překroutíte,“ napsal Fischer. Přislíbil, že agentuře ČTK pošle tiskové prohlášení, ale v uvedeném termínu tak neučinil.

Fischerův optimistický plán

Kdo si pořídí dluhopis za deset tisíc korun, získá na konci července 500 korun úroků a zbylých 10­ 500 korun na konci ledna, tvrdí Fischer. Ten navíc případným kupcům slibuje možnost pořídit si letenky z Brna či z Pardubic na Kanárské ostrovy se slevou 25 procent; letět ale musí jen v listopadu či v lednu, přičemž cenu jedné letenky Fischer odhaduje na deset tisíc korun. Zájemci o více dluhopisů prý získají slevu ještě vyšší nebo zmíněné letenky dostanou úplně zdarma.

K nabídce dluhopisů Fischer připojil i svůj podnikatelský plán. K ­prvnímu letu má dojít v září, zatím pod hlavičkou nejmenovaného německého dopravce. Letos chce takto Fischer přepravit 40 tisíc cestujících a utržit 195 milionů korun. Za první rok provozu počítá se ziskem deset milionů.

Příští rok, kdy už by měla Air Fischer získat vlastní licenci, plán předpokládá 275 tisíc cestujících. Tržby za rok 2020 předpokládá ve výši 825 milionů – očekávaná tržba na osobu by tak klesla z letošního průměru 5000 korun na 3000 korun. Přesto Fischer v příštím roce počítá se ziskem 35 milionů.

Není přitom jasné, o jaký typ zisku se má jednat, ovšem ve všech případech by šlo o velmi dobrý výsledek. Pro srovnání, české aerolinie Smartwings (dříve Travel Service), které mohou těžit se své velikosti, jsou i­ v­ dobrých letech ziskové méně.

Připojen je i plán Fischerovy cestovní agentury. Z něj vyplývá, že ubytování chce letos prodat 9000 lidí, příští rok pak 35 tisícům. Vydělat na tom plánuje letos pět, příští rok 20 milionů korun. A i v tomto případě Fischer počítá s nadprůměrnou ziskovostí. Velké české cestovní kanceláře a ­agentury podle údajů z roku 2017 zdaleka tolik nevydělávaly. Vzhledem k­ malému objemu emise nepodléhají Fischerovy dluhopisy přísné regulaci, stačí splnit jen základní náležitosti. Česká národní banka nicméně odkazuje na desatero pro investory do podnikových dluhopisů. Mezi nimi je například pravidlo, že zdánlivě výhodná nabídka se obvykle pojí s ­vyšším rizikem nesplacení. Navíc, tyto investice nejsou pojištěné.

Fischerovým majetkem, kterým za dluhopisy může ručit, jsou pravděpodobně hlavně nároky, které v arbitrážích požaduje po českém státu. Celkově usiluje o téměř pět miliard korun – má jít o ­škody, které mu Česko způsobilo v jeho podnikání. Server z dopravy.cz minulý měsíc upozornil, že Fischer státu nabídl kompromis. V případě dohody by se prý spokojil pouze s desetinou, tedy půlmiliardou. Resort financí k­ tomu ovšem nevidí důvod.

Rozpačitý návrat

Návrat na český trh oznámil Fischer loni v říjnu. Přislíbil, že během několika dní začne prodej letenek nové společnosti Air Fischer. Termín spuštění ale postupně odkládal. Nejprve na listopad, později na prosinec. Navíc bylo zřejmé, že nemá ani potřebnou licenci, ani dohody s letišti, na něž chtěl létat.

Zkraje prosince se na jeho webu objevila nabídka letenek z­ Pardubic na Krétu. Chyběly ale zpáteční lety i­ obchodní podmínky. Česká obchodní inspekce web označila za rizikový. Fischer na dotazy LN, zda jde o ­omyl, nereagoval. Autor tohoto článku si tedy zkusil letenku zakoupit – úspěšně.

Fischer pak na své stránce uváděl, že spuštění rezervací byl omyl. K červnovému letu podle něj mělo přesto dojít, ale později jej odsunul až na září a bylo zřejmé, že letenka přijde vniveč.

Fischer pak začal tvrdit, že se redaktor LN „naboural do neveřejného rezervačního systému“ a­ peníze za zakoupenou letenku odmítá vrátit s tím, že mu jde „o princip“. Dlužnou platbu zatím bez výsledku vymáhá karetní společnost Master Card.