Čtvrtek 3. prosince 2020svátek má Svatoslav -5 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Kofola vyhrála spor o značku. Její konkurenti neuspěli

Limonáda - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Limonáda - ilustrační foto | foto: Shutterstock

Společnost Kofola si udrží značku nápoje "Kofola", která patří mezi nejdražší a nejznámější ochranné označení v Česku. Podle serveru Aktuálně.cz Úřad průmyslového vlastnictví odmítl návrh konkurentů firmy, aby se slovo "kofola" používalo stejně jako za socialismu coby obecné označení skupiny nealkoholických nápojů. Kofola je jen jedna a její stejnojmenný výrobce má právem značku chráněnu jenom pro sebe, rozhodl úřad.

Podle úřadu v době socialismu neexistovala žádná konkurence mezi výrobci nealkoholických nápojů, šlo o podniky vlastněné státem. "Označení Kofola bylo ze strany průměrných spotřebitelů, jakožto konzumentů nealkoholických nápojů, vnímáno jako označení jednoho konkrétního specifického nealkoholického nápoje 'kolového typu' s obsahem kofeinu," uvedl v rozhodnutí předseda úřadu Josef Kratochvíl.

Podle úřadu je ale nyní značka Kofola jasně lidmi chápána jako označení určitého konkrétního nápoje odlišitelné od nápojů ostatních. Návrh na vymazání značky Kofola proto zamítl jako neodůvodněný.

Návrh na vymazání značky Kofola argumentoval tím, že sirup Kofo tvořící základ nápoje byl za socialismu prodáván asi 70 různým společnostem, které z něj pak vyráběly nápoj Kofola.

Firma značku koupila, přesto o ní bojuje roky

Kofola musela o značku dlouhodobě bojovat jak na českém, tak na slovenském trhu. Spory o název Kofola řešily i soudy včetně slovenského Nejvyššího soudu. Kofola ve sporech uspěla.

Společnost Kofola koupila značku za 215 milionů korun, její hodnota je nyní ale mnohonásobně vyšší. Kofola je nejpopulárnější česká značka na internetové sociální síti Facebook. Podle průzkumu agentury Candytech má 167.000 příznivců, o 120.000 víc než druhý Pilsner Urquell, píše server.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nápojů ve střední Evropě. Působí především na českém, polském a slovenském trhu, kam vedle nápoje Kofola dodává sirupy Jupí, vodu Rajec, Top Topic či RC Colu. Celkově v Česku zaměstnává 700 lidí.

,

Neschopní ať zkrachují a pražská smetánka čte knihy, vzkazuje prezident

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Česká republika se potýká s rekordními nárůsty potvrzených případů koronaviru, vláda zavádí mimořádná opatření a...

Umírají lidé, kteří mohli žít, říká lékař a spoluautor výzvy Jiří Sagan

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jedním ze tří autorů výzvy k ­lidem, aby dodržovali hygienická opatření, a zároveň žádající některé lékaře, ať je...

Svou sportovní kariéru považuji za ztrátu času, hodnotí minulost Hlaváčová

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Držitelka světového rekordu v přeplavání kanálu La Manche pokořila řadu dalších met a získala spoustu významných...

SOUTĚŽ: Vyhrajte balíček 12 skvělých pudingů Dr. Oetker
SOUTĚŽ: Vyhrajte balíček 12 skvělých pudingů Dr. Oetker

Kdo by neměl rád puding? Chutná skvěle samostatně, se šlehačkou a čerstvým ovocem, ale i jako náplň do dortů. Navíc je přirozeně bezlepkový. Nyní...