5. ledna 2010 17:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Kofola vyhrála spor o značku. Její konkurenti neuspěli

Limonáda - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Limonáda - ilustrační foto | foto: Shutterstock

Společnost Kofola si udrží značku nápoje "Kofola", která patří mezi nejdražší a nejznámější ochranné označení v Česku. Podle serveru Aktuálně.cz Úřad průmyslového vlastnictví odmítl návrh konkurentů firmy, aby se slovo "kofola" používalo stejně jako za socialismu coby obecné označení skupiny nealkoholických nápojů. Kofola je jen jedna a její stejnojmenný výrobce má právem značku chráněnu jenom pro sebe, rozhodl úřad.

Podle úřadu v době socialismu neexistovala žádná konkurence mezi výrobci nealkoholických nápojů, šlo o podniky vlastněné státem. "Označení Kofola bylo ze strany průměrných spotřebitelů, jakožto konzumentů nealkoholických nápojů, vnímáno jako označení jednoho konkrétního specifického nealkoholického nápoje 'kolového typu' s obsahem kofeinu," uvedl v rozhodnutí předseda úřadu Josef Kratochvíl.

Podle úřadu je ale nyní značka Kofola jasně lidmi chápána jako označení určitého konkrétního nápoje odlišitelné od nápojů ostatních. Návrh na vymazání značky Kofola proto zamítl jako neodůvodněný.

Návrh na vymazání značky Kofola argumentoval tím, že sirup Kofo tvořící základ nápoje byl za socialismu prodáván asi 70 různým společnostem, které z něj pak vyráběly nápoj Kofola.

Firma značku koupila, přesto o ní bojuje roky

Kofola musela o značku dlouhodobě bojovat jak na českém, tak na slovenském trhu. Spory o název Kofola řešily i soudy včetně slovenského Nejvyššího soudu. Kofola ve sporech uspěla.

Společnost Kofola koupila značku za 215 milionů korun, její hodnota je nyní ale mnohonásobně vyšší. Kofola je nejpopulárnější česká značka na internetové sociální síti Facebook. Podle průzkumu agentury Candytech má 167.000 příznivců, o 120.000 víc než druhý Pilsner Urquell, píše server.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nápojů ve střední Evropě. Působí především na českém, polském a slovenském trhu, kam vedle nápoje Kofola dodává sirupy Jupí, vodu Rajec, Top Topic či RC Colu. Celkově v Česku zaměstnává 700 lidí.

Lidovky.cz, ČTK
Premium

Sedí s drahými mobily, dětem kupujeme kartáčky my, říká režisérka Výměny

Jana Rezková | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kreativní producentka a režisérka Jana Rezková natáčí už patnáct let úspěšnou reality show Výměna manželek. Navštívila...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Vícenásobné matky nejsou divné. Jen se rozhodly mít víc dětí, než je běžné

velká rodina - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Průměrný počet narozených dětí na jednu matku v Česku sice vzrostl, pořád je však hluboko pod číslem dvě. My jsme našli...