22. září 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češi chtějí zážitkovou dovolenou. Ležení na pláži od rána do večera je pryč, tvrdí Papež

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Praha Plážovým povalečům odzvonilo, Češi chtějí aktivní dovolenou, zážitek a čím dál víc sázejí na kvalitu. Doma i v zahraničí. Vyplývá to z nejnovějších zjištění Asociace cestovních kanceláří.

Podle ní stoupl v letošní letní sezoně prodej zájezdů oproti loňsku o pětinu, přičemž kralovaly nákupy s předstihem, tedy na tzv. first minute. Nejvíce Češi vyhledávali odpočinek v Řecku a Egyptě, renesanci zažilo Turecko – odcestovalo tam 230 tisíc českých dovolenkářů, o dvacet procent více než loni.

Nejprodávanější destinací s vlastní dopravou se již tradičně stalo Chorvatsko, následované Slovenskem a Rakouskem. Nejvytíženějším obdobím byla první dekáda července, do níž spadají hned dva státní svátky.

Zkracuje se hlavní dovolená

Letošní sezona nastolila podle místopředsedy asociace Jana Papeže nové trendy. Jedním z nich je zkrácení hlavní dovolené na sedm nocí, v případě rodin s dětmi pak na deset. „Je to tím, že se mění generace turistů. Ušetřený čas věnují dalším dovoleným během roku – ať už doma, nebo v sousedních zemích,“ vysvětlil.

Dalším výrazným trendem je změna pobytové dovolené na zážitkovou. „Ležení na pláži od rána do večera je pryč,“ tvrdí. Češi podle něj vyžadují také mnohem větší kvalitu ubytování i služeb. Značný nárůst zaznamenaly čtyř- a pětihvězdičkové hotely, oblibě se těší all inclusive. „Kvalitu vyžadují i u poznávacích, kulturních a sportovních programů,“ řekl Papež s tím, že mnohem vyšší nároky jsou nyní kladeny i na průvodce cestovních kanceláří.

Za dobrou nabídku jsou podle něj Češi ochotni si připlatit. Průměrná cena zájezdu se letos vyšplhala na 18 tisíc na týden a osobu, což představuje mírný nárůst.

Větší zájem, zhruba o pět procent, pozoruje asociace i u domácího turismu. „Snažíme se dostat zahraniční i domácí návštěvníky do krajů, některá místa, například Český Krumlov, jsou už přeplněná,“ uvedla Jolana Kopřivová Myslivcová z Asociace.

Na prvním místě se letos udržel Pražský hrad se dvěma miliony návštěvníků, podobně si prý stojí lanová dráha na Petřín. Mimo metropoli se nejnavštěvovanější destinací stala jižní Morava, zejména zdejší vinařské stezky. Výrazně stoupl zájem o přírodní cíle, například Pravčickou bránu nebo takzvané stezky korunami stromů.

Nyní jsou v kurzu lyžařské zájezdy

Do žhavé fáze prodejů nyní vstupují lyžařské zájezdy. Podle Jana Bezděka, mluvčího cestovní kanceláře Fischer, u nich téměř neexistuje last minute: „Kapacita horských středisek je omezenější než u mořských letovisek,“ řekl s tím, že 75 procent lyžařských zájezdů bude rozprodáno na přelomu září a října.

„Nejvytíženější termíny jarních prázdnin zmizí během několika týdnů,“ zdůraznil. I v zimní turistice je podle expertů trendem zkracování pobytů. Lidé podle nich rádi cestují i několikrát za sezonu.

Premium

Do luxusu investoval i Jaromír Soukup. Nejdražší byt v Česku je dál na prodej

Pankrácký mrakodrap V Tower patří mezi nejdražší adresy v Česku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na samém vrcholu stometrového mrakodrapu V Tower na pražském Pankráci jsou dva penthousy, obecně považované za...

iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

iDNES Premium | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Psychoterapeut Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...