Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Češi chtějí zážitkovou dovolenou. Ležení na pláži od rána do večera je pryč, tvrdí Papež

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Shutterstock

Praha - Plážovým povalečům odzvonilo, Češi chtějí aktivní dovolenou, zážitek a čím dál víc sázejí na kvalitu. Doma i v zahraničí. Vyplývá to z nejnovějších zjištění Asociace cestovních kanceláří.
  5:00

Podle ní stoupl v letošní letní sezoně prodej zájezdů oproti loňsku o pětinu, přičemž kralovaly nákupy s předstihem, tedy na tzv. first minute. Nejvíce Češi vyhledávali odpočinek v Řecku a Egyptě, renesanci zažilo Turecko – odcestovalo tam 230 tisíc českých dovolenkářů, o dvacet procent více než loni.

Aktivní dovolená pod slavným vrcholem. Tyrolská Zugspitz aréna nabízí singletraily i průzračná jezera

Nejprodávanější destinací s vlastní dopravou se již tradičně stalo Chorvatsko, následované Slovenskem a Rakouskem. Nejvytíženějším obdobím byla první dekáda července, do níž spadají hned dva státní svátky.

Zkracuje se hlavní dovolená

Letošní sezona nastolila podle místopředsedy asociace Jana Papeže nové trendy. Jedním z nich je zkrácení hlavní dovolené na sedm nocí, v případě rodin s dětmi pak na deset. „Je to tím, že se mění generace turistů. Ušetřený čas věnují dalším dovoleným během roku – ať už doma, nebo v sousedních zemích,“ vysvětlil.

Dalším výrazným trendem je změna pobytové dovolené na zážitkovou. „Ležení na pláži od rána do večera je pryč,“ tvrdí. Češi podle něj vyžadují také mnohem větší kvalitu ubytování i služeb. Značný nárůst zaznamenaly čtyř- a pětihvězdičkové hotely, oblibě se těší all inclusive. „Kvalitu vyžadují i u poznávacích, kulturních a sportovních programů,“ řekl Papež s tím, že mnohem vyšší nároky jsou nyní kladeny i na průvodce cestovních kanceláří.

Za dobrou nabídku jsou podle něj Češi ochotni si připlatit. Průměrná cena zájezdu se letos vyšplhala na 18 tisíc na týden a osobu, což představuje mírný nárůst.

Slovenské Nízké Tatry: zážitková dovolená pro rodiny s dětmi i zamilované páry

Větší zájem, zhruba o pět procent, pozoruje asociace i u domácího turismu. „Snažíme se dostat zahraniční i domácí návštěvníky do krajů, některá místa, například Český Krumlov, jsou už přeplněná,“ uvedla Jolana Kopřivová Myslivcová z Asociace.

Na prvním místě se letos udržel Pražský hrad se dvěma miliony návštěvníků, podobně si prý stojí lanová dráha na Petřín. Mimo metropoli se nejnavštěvovanější destinací stala jižní Morava, zejména zdejší vinařské stezky. Výrazně stoupl zájem o přírodní cíle, například Pravčickou bránu nebo takzvané stezky korunami stromů.

Nyní jsou v kurzu lyžařské zájezdy

Do žhavé fáze prodejů nyní vstupují lyžařské zájezdy. Podle Jana Bezděka, mluvčího cestovní kanceláře Fischer, u nich téměř neexistuje last minute: „Kapacita horských středisek je omezenější než u mořských letovisek,“ řekl s tím, že 75 procent lyžařských zájezdů bude rozprodáno na přelomu září a října.

„Nejvytíženější termíny jarních prázdnin zmizí během několika týdnů,“ zdůraznil. I v zimní turistice je podle expertů trendem zkracování pobytů. Lidé podle nich rádi cestují i několikrát za sezonu.