Nabídnutou částku oznámila mluvčí Travel Servisu Vladimíra Dufková a potvrdil ji mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. Konsorcium je jediným zájemcem, který v privatizaci ČSA zbyl. K podání nabídky využilo nejzazší možný termín.
Unimex si ale klade jednu podmínku. Nabídka platí pouze pro případ, že v okamžiku převzetí akcií bude hodnota vlastního jmění Českých aerolinií alespoň nulová. Jak však nedávno vyšlo najevo z neveřejných materiálů pro dozorčí radu, výše vlastního kapitálu ČSA klesla na konci června do minusu v řádech stovek milionů korun.
O nabídce lze uvažovat, tvrdí analytik
Podle výkonného ředitele analytické společnosti Patria Corporate Finance Petra Kováče lze za nabízenou cenu o prodeji uvažovat. "Není to tak, že by bylo automaticky jasné, že to je příliš nízká cena," uvedl. Podle něj však bude záležet na celé řadě dalších podmínek.
Konsorcium je podle tiskového prohlášení připraveno převzít veškeré závazky vůči financujícím institucím, včetně závazků vyplývajících z leasingových smluv, které údajně přesahují částku 14 miliard korun. V materiálech předaných ministerstvu financí zájemce také slibuje, že bude využívat Ruzyni jako domovské letiště a využije ekonomických efektů, které z akvizice vyplynou.
Pokud vláda privatizaci zruší, přijde restrukturalizace
Podle ministerstva financí je nabídka po formální stránce v pořádku a platí, cenu úřad komentovat nechce. "Teď se tím budeme vážně a intenzivně zabývat, aby vláda mohla do dvou tří týdnů definitivně rozhodnout, zda tu nabídku bere či nebere. Pokud by ji nebrala, musel by nastoupit okamžitý restrukturalizační plán na ozdravení aerolinií," řekl Jakob.
Už v dubnu vláda z privatizace vyřadila společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a investiční společnost Odien. V srpnu z tendru odstoupila letecká společnost Air France - KLM. Někteří analytici to tehdy označili za konec soutěže.
ČSA bojují o přežití
České aerolinie bojují aktuálně o přežití, v pololetí vykázaly ztrátu téměř dvě miliardy korun. Ve firmě se proto uskutečňuje ozdravný plán prezidenta Radomíra Lašáka, v jehož rámci již začalo propouštění, které se má týkat až 860 lidí. Na zimu přijde pětiprocentní omezení provozu, firma chce odprodat některé části majetku a prudce snížit platy zaměstnancům.
Jako alternativa k privatizaci se nedávno ve spekulacích objevilo spojení se ziskovým pražským letištěm. Otázkou však je postoj Evropské komise, která to může považovat za nedovolenou státní podporu. Navíc toto řešení nemá zřejmě v Evropě obdoby.
Konsorcium Unimex Group a Travel ServiceTravel Service Unimex Group |