13. března 2009 13:31 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Král hrnců: „Krize se nebojím!“

Philip Zepter firmu pojmenoval po rodném příjmení svojí babičky, které také přijal za své. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Philip Zepter firmu pojmenoval po rodném příjmení svojí babičky, které také přijal za své. | foto: Reprofoto

PRAHA Hospodářské krize se nebojím. Riziko existuje permanentně, avšak nesmí nás odradit od aktivního přístupu, říká Philip Zepter, majitel světově nejznámějšího výrobce kuchyňských hrnců.

* LN Na rozdíl od velkého množství výrobních a obchodních společností si firma Zepter International nestěžuje na globální hospodářský útlum, a naopak zdůrazňuje, že její objem prodejů narůstá. Opravdu vás dopady krize zatím míjejí?

 Otázku, zdali čelíme nebezpečí krize, či nikoliv, si kladu i já sám. Pozice naší společnosti je oproti jiným rozdílná v tom, že se zaměřujeme na přímý prodej prostřednictvím mezinárodní sítě nezávislých prodejců. Těm se zatím daří naplňovat stanovené prodejní cíle.

* LN Produkty Zepter jsou většinou luxusnější a dražší. Spíše by se dalo očekávat, že poptávka po takovém zboží bude klesat...

 Je pravda, že možná ubývá lidí, kteří si nakupují po jednom kuse, ale pořád je dostatek lidí, kteří nakupují více kusů. A v tom spatřujeme šanci. Navíc v našem portfoliu je mnoho produktů základní spotřeby, nejedná se o vyloženě luxusní zboží. A ty se prodávají i v době krize.

* LN Vaše firma má silné zastoupení v oblasti střední a východní Evropy. Právě tato oblast ale bývá finančními experty a bankéři označována za možné ohnisko druhé vlny finanční krize. Vy však plánujete otevřít finanční společnosti v Bělorusku. Znamená to, že obavy z vývoje v tomto regionu nesdílíte?

 Samozřejmě tato varování vnímáme. Na druhou stranu se řídím i vlastními zkušenostmi z minulosti. Často jsem postupoval „proti proudu“. Například v letech 1991 a 1992 každý odrazoval od investic do Ruska, ale já jsem se přesto rozhodl právě v tuto dobu na ruský trh vstoupit. Investovali jsem tehdy přes třicet milionů dolarů než se nám podařilo vydělat první milion v Rusku. Už v roce 1993 ale náš obrat v Rusku přesahoval 200 milionů dolarů. Situace je dnes podobná. Riziko existuje permanentně, avšak nesmí nás odradit od aktivního přístupu.

* LN Obchodní síť vašich prodejců zahrnuje přes 120 tisíc lidí. Jak těžké je přesvědčit právě je, že se nemají obávat poklesu poptávky v důsledku krize a nesnižovat objednávky od vaší firmy?

 Jako příklad uvádím výrok amerického investora Warrena Buffetta, který prohlásil, že v krizových dobách se nemá naslouchat negativním zprávám, ale naopak vyhledávat příležitosti, jak vydělat. Snažíme se proto naše obchodní manažery přesvědčit, že takový postup je skutečně reálný a právě flexibilní forma přímého prodeje je optimální. Prodejcům vtloukáme do hlavy, že musí zůstat silní.

* LN Motivujete obchodníky například krizovými slevami?

 Ne. Snažíme se spíše nabízet za danou cenu o něco více.

* LN Celosvětový pokles poptávky způsobuje, že stále větší množství produkce firem končí na skladě. Potýká se s tímto problémem i Zepter International?

 Ne tak docela. Naše výroba je odvislá od objednávek, které nabíráme s určitým časovým předstihem. Zásoby v našich skladech pokrývají poptávku maximálně na dva nadcházející měsíce.

* LN Pakliže nabíráte s předstihem objednávky na budoucí období, můžete odhadnout, jak se bude v nejbližší době vyvíjet poptávka, a tudíž jak hluboký může být hospodářský propad v Evropě?

 Z analýzy poptávky mohu vyvodit, že propad může nastat, avšak nebude tak hluboký a v poměrně krátké době se situace zlepší. Barometrem budoucího vývoje jsou pro mě zprávy od více než sta tisíc prodejců po celém světě.

* LN Přestože produktové portfolio Zepter International zahrnuje různé produkty, věhlas vám vynesl zejména prodej kuchyňských hrnců. Nevadí vám to?

 Když se mě lidé ptají, co dělám, odpovídám jim, že vyrábím a prodávám kuchyňské hrnce. Žádná auta, počítače, ale hrnce. S hrdostí mohu říci, že jsem světovým králem kuchyňských hrnců.

* LN Co je pro krále hrnců motivací pro další podnikání?

 Jako šéf společnosti se snažím napomáhat jejímu úspěchu všude, kde je to možné. Mojí motivací je získávat nové úspěchy, přinášet na trh nové produkty. Motivací určitě nejsou pouze peníze. Můj přístup k podnikání je opačný od soukromého života. Když si hraji se svojí sedmiletou dcerou a jsem unavený, ona se zeptá: „A co budeme dělat teď?“ Já na to: „Už nic.“ V byznysu jsem ale jiný. Pořád musím něco dělat.

Zepter po babičce

Narodil se 23. listopadu 1950 v Srbsku pod jménem Milan Jankovič. Počátkem 80. let coby absolvent bělehradské ekonomické univerzity emigroval spolu se ženou Madlenou z Jugoslávie do Rakouska. Práci tam ale původně získala jeho žena Madlena, povoláním profesorka literatury. Začal pracovat jako prodejce hrnců pro firmu AMC, v roce 1986 založil v Linci vlastní síť Zepter Handels GmbH. Firmu pojmenoval po rodném příjmení svojí babičky, které také přijal za své. Hodnota jeho majetku je odhadována na 5 miliard dolarů. V současnosti bydlí v Monte Carlu.