22. dubna 2009 12:53 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Krize si našla už i nejluxusnější hotely

Podle předběžných čísel poklesla obsazenost pětihvězdičkových hotelů v únoru o 40 procent. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Podle předběžných čísel poklesla obsazenost pětihvězdičkových hotelů v únoru o 40 procent. | foto: Siko

PRAHA Globální ekonomická krize v prvních měsících letošního roku zásadně zasáhla také nejluxusnější hotely v Praze. Podle předběžných čísel poklesla obsazenost pětihvězdičkových hotelů v únoru o 40 procent.

"V lednu a v únoru pokračoval propad, nejhůře postiženy byly nejluxusnější hotely," uvedl na Žofínském fóru o krizi v cestovním ruchu šéf agentury CzechTourism a kandidát na ministra pro místní rozvoj Rostislav Vondruška. To je podle něj rozdíl oproti minulému roku, kdy se dražší ubytování přes celkový propad hotelnictví stále těšilo z růstu.

Počet zahraničních turistů v ČR se loni snížil o 25.000 na 6,653.000. Ačkoliv jde téměř o stagnaci, je to první pokles od povodňového roku 2002. Nejhorší částí roku byly pro podnikatele v cestovním ruchu poslední tři měsíce. Počet cizinců se meziročně snížil o 6,3 procenta. Letos se očekává větší propad.

Na krizi loni doplatily úbytkem hostů především penziony, hotely bez hvězdiček a kempy. Jak uvedl Vondruška, mediální dopad finanční krize v cestovním ruchu je často větší než její skutečný vliv na finanční situaci domácností.

V rámci rychlého průzkumu CzechTourismu v Rakousku uvedlo 70 procent respondentů, že krizi dosud nepocítilo, 80 procent z nich však omezí letos výdaje. První na řadě v úsporách je přitom cestovní ruch.

CzechTourism hodlá letos pomoci příjezdové turistice několika marketingovými kampaněmi v zahraničí. Jedna z největších se uskuteční na portálu pro on-line rezervace hotelů Expedia. Na kampani za 200.000 USD (4,2 mil. Kč.) budou spolupracovat město Praha, Letiště Praha, CzechTourism a 37 pražských hotelů.

Kampaň bude zaměřená například na USA, Kanadu, Británii, Německo, Francii, Itálii nebo Nizozemí. Vondruška v nadsázce připomněl i pozitivní dopad krize. "Před rokem by nebylo možné tuto kampaň za 200.000 dolarů pořídit," uvedl. Podobně zlevnila i možná reklama na televizi CNBC, která by mohla v létě uvést krátké tříminutové propagační spoty českých regionů.

Lidovky.cz