Úterý 31. března 2020svátek má Kvido 4 °C sněhové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Kuřata z KFC ztrácí v Americe na popularitě, jedničkou je Chick-fil-A

Rychlé občerstvení KFC - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rychlé občerstvení KFC - ilustrační foto | foto: ČTK

NEW YORK Síť rychloobčerstvení se smaženými kuřaty KFC ztratila na americkém trhu přední pozici ve svém sektoru, předehnal ji jinde málo známý řetězec Chick-fil-A. Ten má přitom mnohem méně restaurací, o nedělích má zavřeno a za své trvání na křesťanských zásadách se stal terčem útoků levicových aktivistů a politiků.

Chick-fil-A je velmi silná na americkém Jihu, odkud v posledních letech expanduje a opírá se přitom o loajalitu svých zákazníků. Uvedl to na základě firemních zpráv server Bloomberg Businessweek.

KFC se v minulých letech označovala za "lídra v americkém segmentu (fastfoodů) smažených kuřat", v nedávné výroční zprávě už ale tato slova chybějí. Americké restaurace KFC v roce 2013 vydělaly 4,2 miliardy dolarů (84 miliard Kč), zatímco tržby Chick-fil-A podle firmy Technomic překročily pět miliard dolarů.

Chick-fil-A měla loni v USA 1775 provozoven, zatímco řetězec plukovníka Sanderse jich provozoval 4491. Chick-fil-A ale dosáhla v průměru na jednu provozovnu tržeb 3,2 milionu USD, což byl více než trojnásobek proti restauracím KFC. Chick-fil-A má nejvyšší průměrné tržby z fastfoodových restaurací v USA již od roku 2010.

Stagnující KFC

KFC dosáhla svého maxima v USA v roce 2004, kdy tam měla 5500 restaurací a podíl 46 procent ve svém segmentu. V posledním desetiletí ale řetězec stagnoval a restaurace uzavíral, zatímco Chick-fil-A prudce expandoval. Analytici poukazují na bohatou snídaňovou nabídku Chick-fil-A a menu, které se odlišuje od většiny jiných řetězců. Řetězec nyní hodlá výrazně expandovat mimo americký Jih, řekl jeho mluvčí.

ČTĚTE TAKÉ

Chick-fil-A díky loajalitě zákazníků příliš neuškodily předloňské pokusy homosexuálních aktivistů o bojkot jeho restaurací ani snahy demokratických politiků zakázat otevírání provozů firmy v některých městech, jako například v Chicagu. Byly to reakce na to, že prezident firmy Dan Cathy se vyslovil na podporu tradičního manželství a proti homosexuálním svazkům. Firma ani přes prudkou expanzi nehodlá opustit praxi uzavírání restaurací o nedělích a o Vánocích a pokládá ji za jeden z prvků svého úspěchu.

Počátky firmy se datují do roku 1946, kdy Samuel Truett Cathy otevřel první restauraci na předměstí Atlanty. Po roce 1961, kdy Cathy využil technickou inovaci spočívající v tlakovém pečení kuřat, se jeho firma začala rychle rozrůstat a v roce 1967 otevřela první restaurací pod značkou Chick-fil-A.

,
Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

Otestovali jsme: Obstála kosmetika pro nejmenší Nivea Baby?
Otestovali jsme: Obstála kosmetika pro nejmenší Nivea Baby?

Dvacet maminek mělo možnost vyzkoušet šetrnou kosmetiku od Nivea Baby, která je určena těm nejmenším do 3 let. Jak dětem vyhovoval micelární gel a krém proti opruzeninám? A sáhly by maminky po této kosmetice znovu?