Sobota 28. března 2020svátek má Soňa 15 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Látkové kapesníky vzdorují papíru. Vrací se jako hygienická potřeba i doplněk

Látkové kapesníky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Látkové kapesníky. | foto: Shutterstock

PRAHA/HOŘICE V pylové sezoně, která začíná časně zjara a trvá prakticky až do září, se žádný alergik neobejde bez kapesníku. Jejich textilní verze se stala běžnou výbavou lidí už v 16. století, v roce 1958 pak česká firma Mileta založila podnik specializovaný výhradně na produkci kapesníků a jejich export.

V současnosti by se mohlo zdát, že zmuchlaný čtvereček látky nahradil jednorázový papírový ubrousek a látkový kapesník patří už jen do náprsní kapsy saka. České kapesníky se však stále prodávají pro hygienickou potřebu.

V tuzemsku se produkci bavlněných kapesníků věnuje i další výrobce – Etex. „Asi 70 procent produkce se využívá jako hygienická potřeba, zbylých 30 procent se nosí jako módní doplněk,“ řekl LN obchodní ředitel firmy Martin Dočekal.

„Většina zákazníků stále upřednostňuje velká a levná balení kapesníků, na jejichž vzhledu příliš nezáleží,“ doplnil. Pro hořický Etex je stále nejdůležitější tuzemský trh. Výrobky vyváží do deseti zemí – Ruska, Chorvatska, Litvy, Švédska a dalších států EU.

„Na ruském trhu konečně po dvou letech krize obnovujeme prodej. Nejperspektivnější trh je ale pro nás Polsko – tamní zákazníci mají extrémní požadavky, zároveň tam není velká konkurence,“ dodává Dočekal.

Tkanou metráž na kapesníky vyrábějí v Číně a Indii. Balení, obruba metráže nebo výšivky či ruční tisk jednoho milionu kapesníků ročně se pak odehrávají v Hořicích. Mileta od roku 2007, kdy se jejím majitelem stala indická společnost Alok Industries, taktéž vyrábí kapesníky v Indii.

Prodej hygienické textilie se podle společnosti začal snižovat s příchodem nového tisíciletí. Kromě kapesníků tvoří sortiment Milety košiloviny a ubrousky. Až 90 procent jejích výrobků míří za hranice.

Nepodléhají trendům

Na začátku 20. století znamenala prázdná kapsa u saka prohřešek proti módě i etiketě. Během 60. let se ale pánská móda začala zjednodušovat, a tak kapesníky z náprsních kapsiček zmizely.

Zpět se vrátily až v posledních letech – byznysmeni je pečlivě skládají, módemanům nedbale visí z kapsy. Tuzemské kapesníky ale, zdá se, trendům nepodléhají.

Kapesníček v kapse

„Dezény sice pravidelně obměňujeme, ale módní trendy nekopírujeme. Kapesník může být na skladě klidně deset let a nikdo se nepozastaví nad jeho vzorem či barevností,“ doplňuje Dočekal.

Ačkoli je papírový kapesník hygieničtější než jeho látkový konkurent, praktičnost je sporná. Dvouvrstvé kapesníky se při po užití trhají, zapomenutý ubrousek v pračce zanechá žmolky na všech kusech prádla.

Použitý papírový kapesník by navíc neměl skončit v kontejneru na recyklovatelný papír ani v toaletě. Papírový kapesník nebyl původně určen pro smrkání, ale pro čištění pleti a odstranění líčidel.

Ve 20. letech jej na trh uvedla společnost Kimberly-Clark pod názvem Kleenex, který se na některých trzích vžil jako pojmenování pro samotný papírový kapesník. Po dvou letech společnost zjistila, že až 60 procent jejích zákazníků využívá jednorázový kapesník spíše jako pomocníka při rýmě.

„Na českém trhu jsou k dostání skládané papírové kapesníčky v balíčcích, o něco kratší dobu i v krabicích,“ řekla LN Hana Paděrová, konzultantka společnosti GfK.

„Kapesníčkové balíčky nakupuje 70 procent českých domácností přibližně jednou za dva měsíce. Při jednom nákupu utratí v průměru 23 korun.“ Z výzkumu za květen 2016 až duben 2017 vyplývá, že kapesníčky v krabicích nakupuje polovina českých domácností o něco častěji než jednou za čtvrt roku a za jejich nákup zaplatí asi 31 korun.

„Prodej papírových kapesníků je v průběhu roku více méně stabilní. Mírný pokles zaznamenáváme jenom v červenci a srpnu,“ řekla LN Olga Stanley, mluvčí drogerií Rossmann. Mezi nejprodávanější patří třívrstvé kapesníky Alouette, Zewa a Kleenex.

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz