21. května 2017 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Lidé se složili na volební průzkum, ekonomům dali skoro půl milionu

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: Lidové noviny

PRAHA Kdysi se Češi skládali na Národní divadlo, dnes by nápis Národ sobě mohl nést předvolební průzkum. A ne ledajaký. Pořádný volební průzkum, o kterém jsme tady před časem psali, si žádal od lidí 450 tisíc korun.

Na nemalou částku nejenže dosáhli čtyři dny před ukončením sběru, ale překonali ji bez stokoruny o 25 tisíc. Dá se tak říct, že autoři splnili plán na 105 procent.

Mladí sociologové a ekonomové z Univerzity Karlovy a startupu Behavio tak mohou začít s projektem, který u nás nemá obdoby. Na vzorku dvakrát patnáct set lidí v ulicích a dvakrát tisíc lidí online budou zjišťovat, jaké jsou předvolební preference české populace na základě behaviorální metodologie.

Tedy kdo jsou voliči, jak žijí, jaké mají zájmy a především podle čeho se na tomto základě u volebních uren s lístky v ruce skutečně rozhodují. Jak sami napsali, nejde o „žádné věštění budoucnosti, ale férový popis toho, mezi kým, jak a proč se lidé aktuálně rozhodují. Jaké mají názory? Emoce? Jak se jejich rozhodování vyvíjí? Koho nakonec opravdu volili?“

Před i po volbách

Důležité přitom je, že průzkum bude probíhat nejen před volbami. Další kolo bude i na podzim po volbách a autoři si tak ověří, jak to nakonec ve skutečnosti bylo, jak a podle čeho se prvotní názory, získané před prázdninami, nakonec změnily.

Výzkumníci teď dávají dohromady konkrétní okruhy a otázky, na které se zaměří. „Chceme se podívat například i na úlohu žen ve stranách, jestli a jak jsou lidmi vnímány,“ vysvětluje Lukáš Tóth, šéf Behavio Labs.

Co je ještě důležitější – veškerá data získaná díky takzvanému crowdfundingu, tedy příspěvku přes online web Hithit od 343 lidí, se dozvíme všichni. Autoři slibují, že veškerá data budou veřejná a zajistí se tak i transparentnost celého projektu.

První výsledky se i díky pouličnímu sběru dat na tabletech a díky zpracování pokročilým softwarem dozvíme velmi rychle. Většina peněz přitom půjde hlavně na odměny respondentům, protože jak učí právě behaviorální ekonomie, bez odměny lidé podobná zjišťování neberou vážně.

Jan Klesla

Autor

Jan Kleslajan.klesla@lidovky.czČlánky

Letní pohledy ke stažení: Vytiskněte, vymalujte a pošlete
Letní pohledy ke stažení: Vytiskněte, vymalujte a pošlete

Chcete někomu udělat radost pohledem, který domalujete a vybarvíte s dětmi? Připravili jsme celou sérii, kterou si zdarma stáhnete. Využít ji mohou i účastníci našeho Letního kolotoče.