Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Nákup na internetu odhmotňuje fyzické gesto. Zákazník pak nevědomky utratí více

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Pixabay.com/089photoshootings

Paříž - Myslíte si, že jste ušetřili, když jste nakoupili vánoční dárky na internetu. Jenže váš bankovní účet stejně klesl pod kritickou hranici, píše francouzský deník Le Figaro.
  9:55

Prodejci za třetí adventní víkend hlásí až dvojnásobné tržby. Vzrostly prodeje zlata a stříbra či spodního prádla

Pár dní před svátky procházíte všemi stránkami na internetu, abyste našli potřebný značkový šátek, květináč s neobvyklým designem, kuchyňského robota nové generace a další dárky, které položíte pod vánoční stromek. Požadované částky bez mrknutí oka zaplatíte z účtu, ačkoli u zelináře se pokoušíte smlouvat o ceně za kilo mandarinek.

Odpovědí je přitom pohled na platební kartu. Z dálky je to pouhý kus barevného plastu, zatímco bankovka upoutává automaticky pohled. „Nákup na internetu odhmotňuje fyzické gesto, kdy vytahujeme bankovky a drobné z peněženky a prohlížíme si účet,“ vysvětluje profesor psychiatrie a adiktologie na univerzitě Paříž VII Michel Lejoyeux s dodává, že při placení na internetu jsou peníze virtuální, tedy méně konkrétní.

Navíc prostředí prodeje je také zcela nehmotné. Nejezdíte nikam autem, neprobíráte se regály v obchodě, nečekáte ve ve frontě na zkoušení zboží a pak znovu u pokladny a především nemusíte vytahovat z peněženky jednu bankovku po druhé.

„Na internetu je všechno jednodušší. Cílem je podpořit impulzivní nakupování, abyste si pořídili i věci, které jste původně vůbec nechtěli,“ říká Michel Lejoyeux.

„Obchody na internetu nikdy nezavírají, jsou vám k dispozici v kteroukoli hodinu,“ dodává expert. A díky personalizaci nákupu vám představují předměty, které by se vám mohly líbit. Pokud nejsme bdělí, můžeme snadno ztratit kontrolu nad svým chováním a tedy i nad svými nákupy.

A tam, kde jsme si mysleli, že jsme dobře nakoupili, ustupujeme lákadlu nabídky a reklamám a slevám a marketingová past se kolem nás svírá. Webové stránky se zaměřují právě na šetrné osoby a vytvářejí dojem, že je třeba zboží koupit okamžitě a využít výhodné příležitosti, která se jinak už nenaskytne.

E-shopy letos snadněji sehnaly posily, o místa se hlásili letušky nebo muzikanti

Součástí strategie je, že dokonce i placení je velmi snadné. Je možno zaplatit přímo z účtu nebo při převzetí balíčku. „Nákup na internetu odstraňuje platbu za předmět a za jeho dodávku. A to tak, že při převzetí balíčku zapomenete na okolnosti nákupu. Máte pak téměř chuť obejmout dodavatele. Je to pocit pocházející z doby dětství, kdy jsme dostali pěkně zabalený dárek, který byl určen právě nám a byla radost ho rozbalovat,“ uvádí Michel Lejoyeux.

Nákupy na internetu nejsou nikdy emotivně neutrální. A doba vánočních svátků, navíc spojená se světovou pandemií, vzbuzuje více pocitů a u někoho odhaluje i nedostatek sebeúcty. Frustrace z toho, že jsme odříznuti od svých blízkých, vede k tomu, že jsou pro nás nákupy jakousi kompenzací. Žijeme v iluzi, že vyvážíme cit náklady na nákup dárku, a klademe si tak otázku: za kolik mě miluješ?

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...