6. dubna 2009 9:35 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

LN: V době recese jde čokoláda na dračku

čokoláda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy čokoláda | foto: Lidovky.cz

PRAHA Špatnou náladu v době hospodářské krize léčí kromě alkoholu a cigaret i čokoláda. Její producenti se tak jako jedni z mála nemusí obávat propadu tržeb.

Na sladkostech, které patří mezi levnější požitky, šetří lidé mnohem méně než na jiných potravinách či nápojích. „V uplynulých měsících jsme v našich prodejnách Albert a Hypernova zaznamenali zvýšený zájem zákazníků o nákup sladkostí, čokolád, tabákových výrobků i alkoholu. Tento trend koresponduje s celosvětovým nárůstem prodeje cukrovinek a alkoholu, což může být částečně způsobeno dopady hospodářské krize,“ potvrzuje ředitel komunikace sítě hypermarketů Hypernova Libor Kytýr.

Také v USA, v Japonsku či v Německu hlásí výrobci a prodejci čokolád nebývale vysoké prodeje. Podle listu The New York Times zaznamenaly některé obchody až osmdesátiprocentní nárůst prodejů sladkostí. Ostatní produkty přitom nyní na trhu zaznamenaly propad. Za většinu zboží lidé utrácí mnohem méně, ale právě na sladkosti – malé znamení pohody či odměnu – si lidé peníze najdou vždy.

Zájem roste i v Česku
V Česku se nárůst prodejů týká především čokolád, zájem o ostatní, nečokoládové cukrovinky spíše stagnuje. „Jednotlivé segmenty trhu vykazují odlišnou dynamiku. Zatímco například dárková balení či bonboniéry poklesly, tabulkové čokolády zaznamenávají až osmiprocentní růst,“ uvedl mluvčí společnosti Nestlé Marin Walter.

Obchodníci ovšem upozorňují, že Češi na jedné straně požadují nízkou cenu, ale chtějí i vysokou kvalitu. „Pokud jde o čokolády a sladkosti, trend jasně ukazuje, že Češi sice jsou citliví na cenu, ale nekoupili by si to, o čem nejsou přesvědčeni, že je pro ně dobré a kvalitní. V posledním roce sledujeme, že zákazníci kupují stále více kvalitní čokolády s vyšším obsahem kakaa. Zájem o čokoládové pochoutky naopak klesá,“ říká mluvčí Tesco Stores Eva Karasová.

Češi snědí čokolády rok od roku víc. V letech 2000 až 2007 tak spotřeba čokolády a čokoládových výrobků vzrostla téměř o čtvrtinu, na 5,2 kg na obyvatele. Češi jsou tak v rámci EU průměrnými konzumenty a nejsou zdaleka takovými jedlíky čokolády jako Švýcaři, Britové či Němci, kteří ročně spořádají k deseti kilogramům na osobu.