Čtvrtek 24. září 2020svátek má Jaromír 23 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

LOBOTKA: Cena času, i čekání stojí peníze

Nová část Pražského okruhu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová část Pražského okruhu | foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Čas jsou peníze. Není to jenom klišé, výrok někoho, na koho si přesně nevzpomínám (Benjamin Franklin?), nebo důvod proč platíme úroky. Je to něco, co se často podceňuje, co v hodnocení toho, co udělat, nebo ne, až příliš často nehraje roli. Víte vy sami, kolik stojí váš čas? Čas jsou skutečně peníze. Tato slova mě napadla, když jsem minulý týden projížděl Jižní spojku v Praze.

Nejezdím tam často, přítelkyně ano. Doma jsem tak často poslouchal, jak musela objíždět město, aby se věčně ucpané Spojce vyhnula. A tak když se 20. 9. otevřela část Pražského okruhu, budovaná zhruba čtyři roky za přibližně 22 miliard korun, vyvstala otázka -vyplatí se?

Dle dat ze serveru městské části Praha 6 byla dojezdová doba v pondělí 13. 9. (týden před otevřením) pro osobní auta na trase Jižní Spojka (Průmyslová) -Barrandovský most oproti volné dojezdové době 8-11 ráno prodloužena v průměru o 25 minut (a o 10 minut mezi 16. a 19.). 27. 9., tedy týden po otevření, byla aktuální dojezdová doba rovná volné dojezdové době - jelo se bez čekání. Dle dat z TSK projelo přes Barrandovský most v roce 2009 v průměru cca 134 tisíc aut denně, průměrná obsazenost vozidla byla 1,3 osoby.

Pokud uvažujeme, že polovina lidí projela přes most směrem ze Spojky a dvě třetiny z těchto lidí tak učinily ve špičkách, přicházíme k 58 tisícům lidí v osobácích, kteří v zácpě strávili v ono pondělí v průměru přibližně 17,5 minuty. Dohromady tedy skoro 16 800 hodin. Pokud v autech seděl průměrný obyvatel Prahy (s hodinovým platem dle MPSV 208 korun), pak se pasažéři popojížděním v zácpě připravili o 3,5 milionu korun.

Za 253 pracovních dní o 882 milionů korun. A to se nebavíme o uspořených pohonných hmotách, nezaplacených daních pro stát nebo o nákladních automobilech, které na Spojce čekaly daleko déle. Jestli se Pražský okruh vyplatí, nebo ne, je samozřejmě na posouzení každého.

Já za sebe jenom doufám, že alespoň nějaké podobné kalkulace předcházely nedávnému zastavení staveb ze strany nového ministra dopravy.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Exkluzivní rozhovor s naší Hankou: 12 hodin před plánovaným císařem jsem se dozvěděla, že je syn pozitivní na Covid-19
Exkluzivní rozhovor s naší Hankou: 12 hodin před plánovaným císařem jsem se dozvěděla, že je syn pozitivní na Covid-19

Naše kolegyně a bývalá šéfová eMimina Hanka v úterý 8. září porodila zdravou holčičku Emičku. Plánovaný porod císařským řezem zkomplikoval Covid-19...