Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Luxusní restaurace zlevnily v Praze až na třetinu. Českým hostům se přizpůsobují i pětihvězdičkové hotely

Momentka z restaurace hotelu Four Seasons. foto: ČTK

Původní zpráva
Praha - Návštěva luxusní restaurace bývá pro většinu lidí výjimečnou událostí, tím spíš jde-li o podnik v honosnějším hotelu. Koronavirus ale zahýbal cenami i ve vyšší gastronomii. Hotelové restaurace kvůli nedostatku zahraničních hostů cílí nově na domácí klientelu a nabízejí jim své speciality za výrazně nižší ceny. Ty mnohde klesly o padesát procent i více.
  5:00

„Do restaurace vyjedete lanovkou, je na konci chodby,“ směruje hladové hosty recepční pražského čtyřhvězdičkového hotelu NH Collection. Ve výhledu z prosklené kabiny se rozprostírá celá Praha. Kabina po krátké jízdě zastavuje u vchodu do restaurace Il Giardino Toscano, jež se nově zaměřuje na Čechy. „Ceny jsme zlevnili o padesát procent. Kvalitu se ale snažíme držet,“ řekl serveru Lidovky.cz vedoucí provozu Patrik Pelc.

„Po otevření jsme vařili obědová menu – naši obvyklou italskou kuchyni. Pak jsme se vzhledem k nadcházejícímu létu rozhodli, že nabídneme místo menu gril. Máme velkou předzahrádku,“ popisuje. Restaurace, která dříve opékala stogramové steaky za 800 korun, nyní nabízí téměř dvojnásobné ze svíčkové za 220. Sestavit si lze také burger dle vlastní chuti za „lidovou“ cenu.

Pražský luxusní hotel Four Seasons začíná znovu fungovat po nuceném uzavření...
Pražský luxusní hotel Four Seasons začíná znovu fungovat po nuceném uzavření...

„Roznášíme nabídku do schránek, rozjíždíme i spolupráci s Dáme jídlo,“ říká Pelc. Tržby jsou prý ale i tak hodně slabé.

Veřejnosti přizpůsobila svoji nabídku i restaurace smíchovského čtyřhvězdičkového byznys hotelu Angelo. Tamní restaurace, jež je proslulá kulinářskými specialitami, nyní láká kolemjdoucí na obědové menu s hlavním chodem a polévkou za 159 korun. Pivo či kávu nabízí za 39 korun. „Jsou to asi třetinové ceny než před krizí,“ řekl serveru Lidovky.cz recepční hotelu.

Dáme jídlo z grandhotelu

Lokální klientele se přizpůsobují i honosné pětihvězdičkové hotely. Jedním z nich je například Grand Hotel Bohemia s restaurací Franze Josefa. Vedle menu `a la carte (celodenní výběr z jídelního lístku) restaurace do své nabídky přidala polední menu, které je na míru české chuti. Součástí jsou oblíbená hlavní jídla za 155 korun či polévky za 45 korun.

Češi plní o víkendech zahrádky na Staroměstském náměstí. Pivo je tam za 49 korun, cena jídla spadla na polovic

„Zároveň jsme rozjeli prodej s sebou přes Dáme jídlo,“ sdělil serveru Lidovky.cz manager restaurace Jiří Froněk. Ceny klesly řádově asi o 30 procent, nápoje zhruba o polovinu. „Na to, že jsme hotelová restaurace, chodí spousta hostů zvenku,“ potvrdil Froňek.

„Podstatně jsme zlevňovali, všechna jídla jsou o 50 procent levnější,“ sdělil serveru Lidovky.cz Michal Janda, manager restaurace InGarden, jež je součástí čtyřhvězdičkového hotelu Grandium Praha. „Nastavili jsme letní jídelní lístek jako každý rok, jen jsme ho zúžili kvůli udržitelnosti čerstvých surovin. Hostů není mnoho,“ říká.

Z restaurace další čtyřhvězdy ze sítě Seven Days s příchodem koronaviru zmizely bifteky či losos.

Ceny spadly o 30 až 80 procent

„Nové menu je úplně jiné, zacílili jsme na české turisty, nejdražší jídlo z nabídky `a la carte je za 190 korun, ceny klesly o 50 procent,“ uvedl manager tamní hotelové restaurace Tomáš Budějský. Kromě české kuchyně, v menu některé vybrané speciality zůstaly. Například hovězí steak, jenž dříve stál asi 550 korun, je nyní za 280. O polovinu jsou levnější také žebra nebo kachna.

„Klesli jsme na mimopražskou cenovou úroveň, zlevnili jsme asi o 80 procent, je to zoufalé,“ potvrdil pro Lidovky.cz majitel dalšího hotelu Pod Věží David Spousta, jenž kvůli koronaviru také čelí velkým ztrátám.

Hotely potřebují k restartu 17 miliard korun. Čeští turisté je nespasí, obsazena jsou tři procenta lůžek

Přestože se hoteliéři přizpůsobují a v nové situaci se snaží vydělat, jak to jen jde, někteří kvůli nedostatku turistů zatím neposkytují ubytovací služby.

To se týká například i pětihvězdičkového Hilton Prague. Ten sice pro náročné hosty otevřel luxusní střešní bar s výhledem na Prahu, ovšem ceny v něm zůstaly vysoké. Hotel také zpřístupnil své přízemní prostory.

„Kromě Cloud 9 Sky Bar jsme na severních terasách směrem k Vltavě otevřeli Beer Garden Karlín. Cílíme tak na domácí klientelu, abychom měli alespoň nějaký výdělek,“ sdělila serveru Lidovky.cz zástupkyně Markéta Šebková. V zahradách Hiltonu si pak lidé mohou vychutnat pivo od 40 korun a posedět u grilovaných specialit za cenu srovnatelnou s běžnými podniky.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...