Čtvrtek 28. května 2020svátek má Vilém 15 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Magnet na peníze. Jágr přilákal do Kladna houfy sponzorů a dostal hokejový klub z dluhů

Jaromír Jágr by se dal označit jako spasitel kladenského hokeje. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jaromír Jágr by se dal označit jako spasitel kladenského hokeje. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

PRAHA Slavná „osmašedesátka“ je pro kladenský hokej spasitelem, a to ze všech možných úhlů pohledu. Božský Jaromír Jágr vábí nejen fanoušky a mládež, ale také sponzory.

„Já měl tolik odchovanců v NHL, že jsem partnery nepotřeboval,“ říká s oblibou Jaromír Jágr starší. Ten výčet by byl opravdu dlouhý. Tím nejdůležitějším byl ale samozřejmě jeho syn, se kterým dopláceli sezony z vlastní kapsy, když ani velké kontakty Jágra staršího v regionu Kladenska nestačily na zajištění bezproblémového chodu tehdy extraligového mužstva a mládežnických celků jednoho z nejslavnějších českých hokejových klubů – Rytířů Kladno.

Člověk nemusí být vystudovaný ekonom nebo vrcholový manažer, aby si uvědomil, že takový koncept není dlouhodobě udržitelný. Klubu s tradicí sahající do roku 1924, který svá nejlepší léta zažil se znakem Poldi na prsou, ještě nedávno hrozilo, že dopadne stejně jako tyto ocelárny.

Jedna z největších bašt ledního hokeje v České republice udělala jen v roce 2011 „sekeru“ skoro 7,8 milionu korun, přišla o hlavního sponzora, firmu Vagnerplast, a stadion z roku 1949 (jeden z nejstarších v extralize a nejdéle nerekonstruovaný) jí padal na hlavu.

Dnes je kladenský klub v černých číslech. Mužský A-tým sice hraje druhou nejvyšší soutěž, ne však proto, že by byl nucen licenci na nejvyšší soutěž prodat, o čemž se tehdy uvažovalo. Sponzory mu ale i tak závidí nejeden extraligový celek. Také stadion už zažil proměnu a brzy by se snad měl dočkat i nové střechy.

Důvod tohoto obratu? Opět nejslavnější kladenský odchovanec Jaromír Jágr mladší, který právě ve zmiňovaném roce 2011 převzal 70 procent klubu a loni koupil i zbývajících 30. Veřejnost si jeho přínosu všimla letos po jeho návratu na český led z NHL, který potěšil i kasy všech soupeřů kladenských Rytířů. Zájem o hokejovou legendu jim zvedl příjmy ze vstupného o statisíce.

Jaromír Jágr při zápase Slovan Ústí nad Labem - Rytíři Kladno.

Ve skutečnosti se ale Jágrův efekt v Kladně projevil prakticky okamžitě po jeho vstupu majetkovém, nikoli hráčském. Většina strategických partnerství vznikla v sezoně 2011/2012, kdy ještě bruslil po kluzištích NHL. Přelomem nové éry se stala Sazka. Byla prvním partnerem, který do klubu přišel s Jaromírem, přímo navázaným na jeho osobu. Zároveň se tato sázková společnost stala na dlouhou dobu partnerem generálním. Podle neoficiálních informací posílá Rytířům ročně deset milionů korun.

ČEZ, Huawei, Nutrend, AutoCont a další na sebe nenechaly dlouho čekat. Nejnověji slavná osmašedesátka natáčela reklamu na kotel společnosti Viadrus, a jak už je zvykem, ani tento honorář nepůjde do jeho soukromého rozpočtu. Sám hokejista se v minulosti několikrát vyjádřil ve smyslu, že reklamy dělá především na přání klubových sponzorů.

„Dalo by se říci, že jméno Jágr ve světě znamená stále mnoho a posílením regionu Česka a okolních zemí začínají vznikat nové zajímavé spolupráce,“ říká k dalším jednáním šéf marketingu Rytířů Jiří Kalla.

Banner Index.

Kladenský klub si kvůli tomu dokonce nechal zpracovat pro interní účely analýzu o mediálním dopadu, ze které vzešlo, že šestačtyřicetiletý Jágr – i když sportovně už za zenitem – byl i v olympijském roce sportovcem s největším dosahem. Jediný, kdo se mu vzdáleně přiblížil, byla Ester Ledecká.

Jágr mladší je teď zároveň majitel, hráč, generální manažer, mentor, někdy i trenér. A kdyby se chtěl stát kladenským primátorem, asi by ve volbách neměl vyrovnaného soupeře. Srovnání s tím snese snad jen Martin Straka, který v roce 2009 podobně vykoupil za zhruba 18 milionů z dluhů hokejový klub v Plzni.

Jaromír Jágr v Calgary.

„Džegr“ přišel s celým novým konceptem, jak udržet hokej v ocelovém městě dlouhodobě. Jeho jádrem je zapojení radnice, která ročně zadotuje desítkami milionů mládež a údržbu stadionu. Jen loni to bylo přes 30 milionů korun, čímž se město Kladno de facto stalo největším sponzorem klubu. Celý koncept se ale samozřejmě opírá o Jágrovu osobu.

„Dalším dílkem do konceptu jsou velké firmy, které touží po jménu Jaromír Jágr a zároveň chtějí pomoci kladenskému hokeji,“ vysvětluje Kalla a vyzdvihuje i přínos regionálních partnerů.

V letošním roce, tedy v závěru základní části uplynulé sezony, se „efekt Jágr“ konečně projevil i na pokladnách. „Návrat krále“, jak Jágrův přestup z NHL do české první ligy překřtilo marketingové oddělení Rytířů, naplnil ochozy kladenské svatyně k prasknutí. Zatímco zápas s Karlovými Vary ještě bez Jágra sledovalo 31. ledna na stadionu s kapacitou 5200 lidí jen 2615 diváků, následující den už bylo vyprodáno na další domácí utkání s Litoměřicemi – Jágrovu domácí premiéru –, které se hrálo až 10. února.

„Každý zápas, ve kterém Jaromír nastoupí, je velmi zajímavý, jak divácky, tak hokejově. Pokud nastupuje Jaromír, zvýší se prodej lístků o více než sto procent,“ vypočítává Kalla.

Jaromír Jágr v zápase Kladna v Přerově

Letos uběhlo už 20 let od památného vítězství českého týmu na olympijských hrách v Naganu, jehož je posledním hrajícím členem. A dokonce 30 let od jeho prvního ligového gólu, který coby šestnáctiletý vstřelil v zápase Kladna s Pardubicemi další české hokejové legendě Dominiku Haškovi. Přesto Jágrova aura nepohasíná, což je důležité pro budoucnost klubu nejen z finančního hlediska. Když se Jágr před nedávnem objevil na akci Týden hokeje, přihlásilo se na kladenském zimáku jednorázově více než 50 dětí.

I díky jeho jménu tak má takřka sedmdesátitisícové město ležící pouze 25 kilometrů severozápadně od Prahy dost dětí, aby postavilo v každé věkové kategorii hned dvě mužstva, protože zdejší klub má dva mládežnické oddíly: Rytíři a PZ Kladno. Snad se tedy z nové generace rekrutují i ti, kteří středočeský klub navrátí, kam historicky patří – na přední příčky nejvyšší soutěže.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Podle zástupců poškozených klientů došlo k obrovskému problému při uzavírání smluv. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Podle zástupců poškozených klientů došlo k obrovskému problému při uzavírání smluv. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Podle zástupců poškozených klientů došlo k obrovskému problému při uzavírání smluv. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Slavíme Mezinárodní den dětí s Canpol babies: Hrajte o dárečky po celý týden
Slavíme Mezinárodní den dětí s Canpol babies: Hrajte o dárečky po celý týden

Připomeňte si s námi den, který oslavuje to nejdůležitější – naše děti. Rozmazlete ty svoje s krásnými a originálními dárky od značky Canpol babies. Sledujte náš týdenní kalendář a vyhrávejte každý den.