3. března 2016 12:05 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Mail varující před průšvihem s emisemi přišel šéfovi VW už předloni. Neřešil ho

Martin Winterkorn | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Martin Winterkorn | foto: thetruthaboutcars.com

WOLFSBURG Bývalý šéf německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn byl již v květnu 2014 upozorněn na problémy kolem testování emisí naftových vozů ve Spojených státech. Tato záležitost však zpočátku ve vedení podniku nevzbudila větší pozornost.

Vyplývá to ze středeční zprávy koncernu Volkswagen. Sdělení ovlivnilo i kurz akcií Volkswagenu, které krátce po začátku dnešního obchodování ztrácely téměř dvě procenta.

Winterkorn prý informace o problémech kolem testování emisí v USA obdržel v e-mailu v rámci „objemné víkendové elektronické pošty“. Ze středeční zprávy Volkswagenu ale není jasné, kdo tuto zprávu poslal, ani zda ji Winterkorn skutečně četl.

TEN, KTERÝ PODVOD ODHALIL

„Zda a do jaké míry vzal pan Winterkorn tuto informaci na vědomí, není zdokumentováno,“ píše se ve zprávě. V listopadu 2014 prý Winterkorn dostal další sdělení, které mimo jiné odhadovalo náklady na řešení problémů kolem emisí naftových motorů v Severní Americe na 20 milionů eur (zhruba 540 milionů korun).

V červenci 2015 se Winterkorn podle zprávy zúčastnil schůzky, kde se o problematice emisí naftových motorů diskutovalo. Není ale jasné, zda už tehdy věděl o podvádění při emisních testech.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Propad do ztráty

Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto. Winterkorn v září v důsledku skandálu odstoupil z funkce, v čele koncernu ho nahradil Matthias Müller.

Automobilka loni koncem října oznámila, že se ve třetím čtvrtletí v důsledku skandálu kolem manipulace testů emisí propadla do provozní ztráty 3,5 miliardy eur. Firma tak vykázala první čtvrtletní ztrátu za více než dvě desetiletí.

Volkswagen si ve třetím čtvrtletí dal stranou 6,7 miliardy eur na úpravou aut, do nichž byl problematický software nainstalován. Předpokládá se ale, že celkové náklady spojené se skandálem budou mnohem vyšší.

Martin Winterkorn po skandálu rezignoval na funkci šéfa Volkswagenu.
Ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn obdivuje s kancléřkou Merkelovou prostorný kufr e-golfu.
ČTK