Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Místo, kde svlékají letadla do naha. Job Air má v Mošnově nový hangár

Nový hangár firmy Job Air Technic na letišti v Ostravě-Mošnově. foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ostrava - Severomoravská firma Job Air Technic slavnostně otevřela nový hangár. Firma, která může opravovat airbusy i boeingy, výrazně rozšířila svoji kapacitu.
  13:17aktualizováno  14:25

Opravna letadel se pyšní největší krytou plochou ve střední a východní Evropě. Nový hangár za 380 milionů korun navýší její opravárenskou kapacitu na letišti v Ostravě-Mošnově o další dva letouny typu Airbus A320, případně Boeing 737. “Nový hangár nám pomůže k budoucímu růstu,” řekl šéf Job Air Technics Vladimír Stulančák.

Kromě toho, že firma dnes může v hangárech opravovat až osm strojů kategorie Airbus A320 či trojkových boeingů, získala také prostorný sklad, kompozitní dílnu a lakovnu, v níž jsou k dispozici dva nové lakovací boxy a sušicí pece. V nových prostorách též našla místo interiérová dílna, kde probíhá oprava čalounění sedaček, koberců, tapet, případně linolea z interiéru letounů.

Severomoravská firma Job Air Technic slavnostně otevřela nový hangár.
Nový hangár firmy Job Air Technic na letišti v Ostravě-Mošnově.

Do nového hangáru byly rovněž přesunuty kompletní datové systémy společnosti a k dispozici je též nové zázemí pro zaměstnance i zákazníky, a to jak šatny, tak kanceláře. Celkově tedy nová stavba výrazně vylepšila zázemí letecké opravny.

Firma si na nedostatek zakázek nemůže stěžovat. Díky kombinaci západních kvalifikací, středoevropských cen a české šikovnosti sem létají aerolinky jako belgické Brussels Airlines či ruský Aeroflot.

To, jak důležitá investice to pro Czechoslovak Group je, svědčí přítomnost majitele skupiny CSG Michala Strnada. Na ceremoniálu se ukázal i bývalý ministr vnitra Martin Pecina.

Firma plánuje během příštích dvou let přijmout více než sto vysoce kvalifikovaných pracovníků. Porozhlíží se po nich dokonce na Filipínách.

Pravidelná údržba letounu

Každé letadlo nasazené v obchodní přepravě musí procházet pravidelnou údržbou. Dělí se do čtyř úrovní kontroly (checků): A, B, C a D. Všechny se dějí po přesně dané době, počtu letových hodin, případně počtu cyklů (jedním cyklem je jeden vzlet a přistání) a provádějí se při nich opět přesně stanovené úkony.

A check se provádí přibližně každé dva měsíce a mění se při něm zejména spotřební věci – pneumatiky, filtry, promazávají se součástky. Trvá přibližně den.

B check obvykle vychází na každý půlrok. Jde více do hloubky, kontroluje se větší počet systémů, ale nedochází při něm k výrazným demontážím. Je hotový za půl týdne až za týden.

C check se provádí cca jednou za dva roky. Většina komponentů se demontuje a zevrubně kontroluje, případně zkouší. Trvá dva až tři týdny.

D check je z těžké údržby nejtěžší, obvykle se provádí jednou za šest let. Zjednodušeně řečeno při něm jde „všechno dolů“, provádí se kontrola trupu samého, prověřují se všechny spoje, měří se koroze. Letadlo je v takovém případě na zemi přes dva měsíce.

A a B check se označují jako lehká údržba, většinou si je aerolinky provádějí samy. C a D checky jsou údržba tzv. těžká a s výjimkou největších přepravců se provádí u třetích stran.

„Pocházím z regionu, mám proto velkou radost, že na ostravském letišti působí takto výjimečná firma, která dává dobře ohodnocenou práci vysoce kvalifikovaným pracovníkům. Díky společnostem, jako je Job Air Technic, se daří snižovat odliv talentovaných lidí z regionu, což je jedna z velkých bolestí Moravskoslezského kraje,“ řekl při příležitosti slavnostního přestřižení pásky Marian Piecha, náměstek ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka.

Job Air Technic: hrdí majitelé největšího hangáru ve střední a východní Evropě

Výstavbu podpořil i Moravskoslezský kraj, který dal 26 milionů korun na novou stojánku před vraty hangáru. “Jinak by letadla musela do hangáru doslova skákat,” vysvětloval s mírnou nadsázkou Jaroslav Kania, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro investice.

Výstavba nového opravárenského hangáru trvala necelé dva roky. Stavební povolení získala společnost Job Air Technic v říjnu roku 2017, v únoru 2018 došlo k položení základního kamene a byla zahájena samotná stavba. V květnu 2018 byl zahájen návoz materiálu pro střechu, v říjnu se začaly stavět nosníky, o měsíc později vazníky střešní konstrukce. Stavba byla dokončena na začátku podzimu minulého roku a v říjnu 2019 byla zkolaudována. 

Poslední listopadový bylo v novém hangáru přijato první letadlo do údržby. Zajímavostí nového hangáru je propracovaný protipožární systém za 27 milionů korun. V hangáru je osazeno celkem šest vodních děl s průtokem 6000 litrů vody za minutu.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...