Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Místo práce se zaměstnanci v lednu spíš hádali o prezidentovi

ilustrační foto

ilustrační foto foto: Shutterstock

PRAHA - Prezidentské volby a on-line výprodeje přispěly k tomu, že během letošního ledna zaměstnanci strávili u firemních počítačů o polovinu více mimopracovního času než před rokem.
  14:12

Křivka využití času na pracovních počítačích za leden 2013 a prosinec 2012 se výrazně odlišuje od předchozích let. V lednu 2013 strávili zaměstnanci na internetu mimopracovními činnostmi o 46 % více času než ve stejném období před rokem.

Příčinou jsou zejména prezidentské volby, které přitáhly uživatele k aktivitám na sociálních sítích a ke sledování zpravodajství.

Graf zneužití internetu v práci za rok 2012 (v procentech)

 

„Zatímco v lednu 2012 věnoval zaměstnanec mimopracovním činnostem na internetu v průměru 20,5 % svého celkového aktivního času na počítači, letošní míra dosáhne téměř 30 %. To podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinové pracovní doby,“ uvádí Martin Hnízdil ze společnosti truconneXtion.

Vychází ze statistiky vypracované programem pro sledování firemní výpočetní techniky AuditPro. Míru zneužívání pracovního času se stanovuje na základě dlouhodobého zpracování výstupů programu ve dvou stech společnostech působících v Česku.

Líný prosinec

Prosinec je dlouhodobě měsícem s nejnižší úrovní pracovní morálky a pozornost zaměstnanců se na internetu upíná k mimopracovním činnostem. Co do jejich spektra  se v prosinci na vrcholu dlouhodobě drží on-line nakupování a pořizování dárků včetně přípravy nejrůznějších fotokalendářů a přání k novému roku.

Část pracovní doby spolkne příprava programu svátečních dnů nebo plánování dovolených. Dlouhodobě, tedy nejenom v adventním období, v soukromé komunikaci zaměstnanců roste podíl sociálních sítí na úkor využívání soukromých e-mailů

„Stejné dlouhé doby věnované na firemních počítačích soukromým internetovým aktivitám jako loni za celý leden zaměstnanci letos dosáhli již 20. ledna,“ dodává Martin Hnízdil.

Lednové návštěvy na sociálních sítích a zpravodajských webech kulminovaly v souladu s vrcholícími koly volby nového prezidenta v týdnu od 7. ledna a dosáhly vrcholu v týdnu od pondělí 21. ledna před 2. kolem volby, kdy zaměstnanci v pracovní době u svého počítače aktivně podporovali svoje kandidáty, či alespoň pasivně sledovali prezidentskou kampaň.

Tím je tedy volby „přišpendlily“ k monitorům v průměru až na celkových 34 % aktivního času stráveného na počítači mimopracovní činností, což v závislosti na druhu profese činí více než 100 minut, tedy více než pětinu pracovní doby.

Prosinec – měsíc on-line nakupování

Příčinou však nejsou jenom prezidentské volby, které nebývale zaktivizovaly uživatele internetu k projevům na sociálních sítích, ale také lednové výprodeje zboží. Češi stále více podléhají pohodlnějším nákupům od počítače, což dokazuje nejenom leden 2013, ale i rekordní výsledek za prosinec 2012.

Ve srovnání s volbami, které mohou zaměstnavatelé považovat z hlediska ohrožení pracovní morálky za nízké riziko a příležitostný exces, čas trávený on-line nakupováním neustále roste.

ČTĚTE VÍCE:

Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška přitom v roce 2013 očekává další růst nakupování on-line. „Z pohledu obratu půjde o cca 10% růst. Ten bude způsoben především častějšími nákupy českých spotřebitelů na internetu,“ odhaduje Vetyška.

Projeví se to podle něj již v lednu, kdy pokračují v nákupech tzv. tradiční nakupující a hodně nákupů také ovlivňují povánoční a sezonní slevy.

Autor: