10. listopadu 2009 9:40 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Murdoch chce zablokovat Google, prý mu krade články i peníze

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 40Diskuse
Rupert Murdoch | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rupert Murdoch | foto: Reprofoto

CANBERRA Zakázat vyhledávání prostřednictvím Googlu v článcích ze svých novin chce mediální magnát Rupert Murdoch. Chystá se podat žalobu i na BBC. Google a BBC prý vykrádají jeho média a připravují ho o peníze.

"Berou prostě všechno a používají to, kradou naše články," rozohnil se včera 78letý Rupert Murdoch v rozhovoru pro australskou televizi Sky News Australia. Jmenovitě pak označil za zloděje vyhledávač Ask.com a zaútočil na vyhledávač Google. Stránku Google news nabízející výběr z tisku označil za "parazitickou" a "kleptomanskou". Dodal, že plánuje zablokovat vyhledávání prostřednictvím Googlu ve svých médiích.

Murdochovi patří společnost News corp., která vlastní přes třicet deníků včetně britských The Times či amerického The New York Post a listu The Wall Street Journal. Vydává také zhruba tři desítky časopisů, vlastní filmovou společnost 20th Century Fox a provozuje několik desítek televizních kanálů po celém světě.

Murdoch je velkým propagátorem placení za čtení článků z novin na internetu a v mobilních telefonech a tvrdí, že bezplatná internetová žurnalistika nemá budoucnost, protože je většinou založena jen na vykrádání údajů z papírových titulů.
 Čtenáři by za internetové zpravodajství platili, uvádí průzkum.

K tomuto závěru mediální magnát došel postupně. "Přesouváme se na internet," tvrdil ještě v roce 2006 o aktivitách své společnosti. Když o rok později koupil vydavatelství Dow Jones, jehož vlajkovou lodí jsou noviny The Wall Street Journal, zrušil poplatek za přístup na jejich internetové stránky.

Myslel si, že náklady na jejich výrobu mu snadno zaplatí inzerenti, kteří budou těžit z velkého počtu on-line čtenářů. Brzy ale změnil názor a stránky Wall Streetu opět zpoplatnil, což výrazně vylepšilo zisk celého vydavatelství. Přístup na web Wall Street Journalu sice stojí nové zákazníky jen 119 dolarů ročně (asi 3400 korun), ale protože jde o více než 1,1 milionu předplatitelů, jedná se v součtu o značnou sumu.

Murdochovi pochopitelně vadí, že prostřednictvím standardního vyhledávače Google lze najít většinu článků z Wall Streetu a přečíst si je zdarma. Popuzuje ho také využívání jeho zpráv veřejnoprávními médii, jako je britská BBC, která se prý chová "skandálně".

BBC dokonce včera pohrozil žalobou kvůli autorským právům. Murdoch chce problémy s Googlem i BBC vyřešit před tím, než spustí zpoplatnění on-line obsahu svých dalších novin.

Kdy to bude, není jasné. Původně plánoval Murdoch převedení svých deníků na placenou verzi od června příštího roku, teď ale oznámil odklad. Na otázku proč, přímo neodpověděl, ale zdá se, že koordinuje převedení obsahu z bezplatného na placený se svými mediálními konkurenty ve Velké Británii.

  • 40Diskuse

Aby dětem nepopraskaly rty: Vyberte správný balzám
Aby dětem nepopraskaly rty: Vyberte správný balzám

Každého z nás někdy před odchodem na hřiště odchytla máma, aby nám namazala pusu ještě před tím, než nás ošlehá vítr. My jsme jen zakouleli očima a chtěli mít tuhle proceduru co nejrychleji za sebou. Ale jak se říká, maminka má vždycky pravdu.

Najdete na Lidovky.cz