Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Na ostrov svobody se tlačí čínská auta, Kubánci se ale drží ruské Lady

Ekonomika

  10:52
HAVANA - Celá tři desetiletí byla oblíbeným autem kubánské nomenklatury ruská Lada. Časy se ale mění a Ladám vyrostla tvrdá konkurence v produktech čínských automobilek.

Na kubánských silnicích stále ještě jezdí na 60 tisíc amerických bouráků z padesátých let foto: Reprofoto

Jak získat auto na Kubě? Jen za politické zásluhy

Legální koupi každého auta musí na Kubě povolit ministr. Auto ve většině případů, i když si ho koupí soukromník, zůstává majetkem státu. Jedině lidé, kteří nakoupili vozy ještě před revolucí v roce 1959 nebo získali právo si je pořídit za pracovní nebo politické úspěchy, skutečně vlastní svá auta. Na kubánských silnicích proto stále ještě jezdí na 60 tisíc amerických bouráků z padesátých let. V provozu je udržuje pouze šikovnost místních mechaniků. Zatímco ti, kteří získali povolení, si mohou koupit novou Ladu v základní verzi za ekvivalent pěti tisíc dolarů, ceny na černém trhu jsou trojnásobné. Prodané auto však i nadále zůstává registrované na původního vlastníka.

Kubánští ministři, komunističtí funkcionáři a policie vyměňují tuhé řízení Lad za hladkou hydrauliku moderních čínských sedanů Geely CK, které jsou symbolem nového spojenectví ostrova s Pekingem.

Automobily Geely, které se začaly stále častěji objevovat v ulicích Havany, vycházejí ve svém designu z Daewoo a pohání je 1,5litrový motor Toyoty. Jsou vybaveny klimatizací, elektrickým ovládáním oken a CD přehrávačem. Zatím jich není mnoho a slouží jako vládní vozidla nebo jako auta k pronajmutí, ale očekává se, že jejich počet bude růst v závislosti na posilování hospodářských vztahů mezi Čínou a Kubou.

Sami Kubánci však říkají, že jejich láska k Ladám, která je pravděpodobně nejviditelnějším dědictvím spojenectví ostrova se Sovětským svazem v dobách studené války, udrží tato auta na kubánských silnicích. Na "ostrov svobody" je dodával Sovětský svaz v rámci bratrské pomoci kubánským komunistům. "Nemyslím, že bude tak snadné nahradit Lady," říká automechanik David Pena, který nedávno založil kubánský Russian Automobile Club. "Pro nás jsou tato auta jako členové rodiny."

Pena a desítky dalších milovníků ruských aut se scházejí každý měsíc v Leninově parku na předměstí Havany, kde spolu debatují a předvádějí své vozy. Od sedmdesátých let, kdy na ostrov dorazily první, se tyto automobily, ukázaly jako dobrá volba pro ekonomicky zkoušenou Kubu. "Každý ho může opravit jen s kusem drátu," vychvaluje snadnou údržbu Carlos, ostřílený automechanik z Havany. "Když se zeptáte Kubánce, tak vám řekne, že svou Ladu nevymění za nic na světě." V současnosti jich místní silnice brázdí přibližně 100 tisíc.

Ladu má nahradit čínský Geely

Autor: