17. července 2012 12:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Na značkovém zboží Češi nešetří. Oblíbili si outletová centra

Outlet (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Outlet (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Zájem Čechů o nákupy v outletech letos rychle roste. Velká outletová centra, která nabízejí značkové oděvy starších kolekcí s výraznými slevami, vykázala v prvním pololetí letošního roku vyšší návštěvnost i tržby. V Česku zatím fungují pouze dvě outletová centra s několika desítkami obchodů, stavba dalšího se chystá.

Návštěvnost pražského outletového centra Fashion Arena se za prvních šest měsíců letošního roku zvýšila meziročně o 12 procent, obrat pak vzrostl o čtvrtinu. Kromě značkového oblečení vzrostly i prodeje kosmetiky nebo domácích potřeb. Centrum se během letních výprodejů snaží nalákat zákazníky až na osmdesátiprocentní slevy.

Do outletového centra Freeport v Hatích u Znojma zavítalo v prvním pololetí o tři procenta návštěvníků víc, tržby obchodů vzrostly o 2,5 procenta. "Nejúspěšnějším měsícem byl letos květen, kdy návštěvnost vzrostla o 17 procent," uvedl ředitel centra Jan Prochazka.

O zlevněné značkové zboží je zájem i přes krizi

Zájem lidí o zlevněné značkové zboží roste navzdory zhoršující se ekonomické situaci. "Lidé se nesnaží šetřit na celkovém nákupu, o čemž svědčí fakt, že částka, kterou jednotlivec v našem centru utratí, roste," řekla marketingová manažerka Fashion Areny Iva Janovská.

Tento trend potvrzuje i Martina Drtinová z poradenské společnosti Incoma GfK. "Český zákazník ani ve zhoršené ekonomické situaci nerezignuje na nákup značkového zboží, věnuje však úsilí tomu, aby jej získal v akci či slevě - a pro to jsou outlety ideálním místem," uvedla. Ve srovnání s jinými zeměmi navíc pro tuzemského zákazníka není podle Drtinové tak důležité, zda nosí kousky z aktuální kolekce či loňské modely.

Západ má outletů mnohem víc

Česko podle odborníků zatím zaostává za západní Evropou či Polskem, kde jsou outletové komplexy rozšířenější. Na podzim roku 2014 by v tuzemsku mělo být otevřeno teprve třetí velké outletové centrum. Vyrůst by mělo u Hladkých Životic poblíž Nového Jičína. Designer Outlet Village Moravia má mít v první fázi 60 obchodů a prodejní plochu skoro 12 000 metrů čtverečních.

Výstavba dalších plánovaných projektů, například pražské Galeria Moda nebo outletového komplexu u Lokte na 66. kilometru dálnice D1, nabrala značná zpoždění.

Není jasné, jak by outlety v Česku měly vypadat

Potenciál pro outletové nákupy je v České republice podle Drtinové z Incoma GfK velký. Dokazuje to i relativně velký podíl zákazníků, kteří pravidelně vyjíždějí za nákupy do outletů za hranicemi. "Otázkou je ale pojetí outletových prodejen - na jedné straně je to opravdu nabídka atraktivního, byť ne aktuálního zboží, za výborné ceny, na druhé straně je to zoufalý pokus prodat nejstrašnější kousky z kolekcí či okrajové velikosti," uvedla Drtinová.

Kde se vzaly outlety

První outletová centra vznikla v 80. letech v USA, kde se tímto způsobem značkoví výrobci zbavovali přebytků a uvolňovali místo novým sezonním kolekcím. V polovině 90. let outlety byly už ve většině evropských zemí.

Nyní je v Evropě přes 120 center, nejvíce ve Francii, Itálii a Británii. Výrobci světových značek do nich přesouvají také neuskutečněné exporty, obchodní vzorky i část zboží druhé jakosti.

Lidovky.cz, ČTK

Dobré zprávy z porodnic: Klesá počet císařských řezů i nedonošených miminek
Dobré zprávy z porodnic: Klesá počet císařských řezů i nedonošených miminek

V Česku klesá počet porodů císařským řezem a také dětí s nízkou porodní váhou. Tyto informace zazněly na tiskové konferenci věnované perinatální péči v ČR. Příznivé zprávy souvisí s nižším počtem vícečetných těhotenství i dobré perinatální péči.