Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

‚Naočkuj se a leť.‘ Kontroverzní reklama Ryanairu vyvolala vlnu kritiky, prý chce vydělávat na pandemii

Ekonomika

  5:00
LONDÝN - Nízkonákladové aerolinie Ryanair přišly s reklamou na své služby, která je podle mnoha reakcí velmi nevkusná. Slogan společnosti je totiž „Naočkuj se a leť“. Kritici poukazují na to, že chce aerolinka pouze získat peníze z utrpení lidí.

Německé letiště Frankfurt-Hahn využívají například nízkonákladové aerolinky Ryanair. foto: Shutterstock

Ryanair si objednal dalších 75 letadel Boeing 737 MAX. Katalogová cena je 200 miliard korun

Ryanair spustil na druhý svátek vánoční ve Spojeném království televizní reklamu začínající slovy: „Covidové vakcíny se blíží, tak si zarezervujte dovolenou.“ V následujících vteřinách reklama apeluje na diváky, aby se nebáli cestovat už během Velikonoc a o letních prázdninách, uvádí britský server Metro

Společnost podle něj láká především na nízké ceny letenek. „Tak se naočkuj a leť. A jestli se tvé plány změní, může se změnit i tvá rezervace,“ inzeruje Ryanair na konci spotu. 

Nabídka extrémně levných letenek podle reklamy platí do 3. ledna s ohledem na dostupnost, přičemž společnost Brity vyzývá, aby si pořídili své místo v letadle na období mezi dubnem a říjnem 2021. Mezi doporučenými destinacemi jsou například Španělsko, Itálie, Portugalsko a Řecko. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby však nabídka nepřicházela ve chvíli, kdy je britským občanům do většiny těchto států zapovězen vstup kvůli šíření nové mutace koronaviru na území Spojeného království.

Řada Britů se tak na sociálních sítích důrazně ohradila proti vyznění reklamy. Podle nich chce Ryanair pouze „profitovat na krizi“ způsobené pandemií koronaviru. Lidé kampaň letecké společnosti označují za „nechutnou“ a „nevkusnou“.

Novinář Harry Wallop například na Twitteru napsal, že je reklama podivná i kvůli tomu, jak obtížný je u Ryanairu proces refundace peněz při zrušení letu. 

„Když vezmu do úvahy, jak špatně pracuje Ryanair při vracení peněz, je tato reklama ve stylu ‚naočkuj se a jeď‘ přinejmenším nevhodná. Další věc je, zda lidé vůbec budou moci létat bez vakcíny. Pokud ano, není to z této reklamy patrné,“ uvedl Wallop.

Tiskový mluvčí společnosti Ryanair pro deník The Independent uvedl, že očkování nebude podmínkou pro nástup na palubu letadla, spot je podle něj „oslavou vakcíny“. 

Společnost Ryanair se za letní sezonu propadla do ztráty 197 milionů eur

„Očkovací průkazy nebudou mít na vnitroevropské cestování žádný vliv. Nebudou podmínkou pro nástup do letadla,“ dodal mluvčí s tím, že se podle něj díky vakcíně letecký průmysl vzpamatuje rychleji. Ryanair prý také vytvořila o něco „benevolentnější podmínky“ pro některé případy zrušených letů.

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair se v prvních šesti měsících roku 2020 propadla do ztráty 197 milionů eur (5,4 miliardy korun). Je to poprvé za desítky let, co firma vykázala ztrátu v letních měsících, které jsou pro aerolinky klíčové. Ztráta je nicméně menší, než odhadovali analytici v anketě agentury Reuters. Očekávali ztrátu 244 milionů eur. Ve stejném období během loňského roku byla firma v zisku 1,15 miliardy eur.

Autoři: