12. července 2011 11:58 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

NAVRÁTIL: Oslové a ratingové agentury

Osel - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Osel - ilustrační foto | foto: Shutterstock

Nejdříve malé ohlédnutí. Minulý týden jsem psal o volbách, které děláme všichni každý den. Ačkoliv se zdá, že mít možnost volby je znakem svobody, tak to může přinést i problémy. Kolega Luboš Mokráš mě upozornil, že na tento paradox volby upozornil už Aristoteles a později i Jean Buridan.

A tak vznikl tzv. Buridanův osel, který je obrazem pro lidskou nerozhodnost. Hladový osel stojí mezi dvěma kupkami sena. Obě jsou stejně velké, chutnají stejně, prostě v nich není rozdíl. Osel není schopen se rozhodnout, ze které kupky si vzít. Výsledek? Oslova smrt.

A teď k finančním trhům. Ratingové agentury snížily rating Portugalska. Tedy zhoršily známku, která hodnotí, jak moc je portugalský vládní dluh rizikový. Nejen v tomto případě, ale vůbec poslední dobou můžeme slyšet, že ratingové agentury svou proaktivitou a negativismem přilévají olej do ohně fiskální krize.

Přitom před pár lety, po vypuknutí této krize, byly ratingové agentury kritizovány úplně za něco jiného. Ze svého přílišného optimismu, s jakým hodnotily výhled nemovitostního trhu, a ze své pasivity, kdy jen pomalu zhoršovaly rating problémových strukturovaných produktů.

Nechci bránit ratingové agentury. To v žádném případě. Vždyť jde o podobné seskupení chytrých analytiků, které můžeme vidět v centrálních bankách nebo v soukromých institucích, kteří mají hodnotit kvalitu investičních příležitostí. Jinými slovy, jsou to lidi a lidi jsou omylní. Problém nastává s předpokladem jejich neomylnosti. Z přísloví "důvěřuj, ale prověřuj" vyplývá, že je potřeba prověřovat každý názor, každou investici.

David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!