21. září 2009 9:59 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Nejhodnotnější brand má už devět let Coca-Cola, Evropské značky propadly

Coca-cola | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Coca-cola | foto: Shutterstock

VÍDEŇ Nejcennější značkou na světě zůstává letos Coca-Cola, která si tuto pozici udržela již devátým rokem za sebou. Nejhodnotnější evropskou značkou je Nokia, která obsadila pátou příčku.

Nejcennější značky světa

1. Coca-Cola 69 mld. $ (USA)
2. IBM 60 mld. $ (USA)
3. Microsoft 57 mld. $ (USA)
4. GE 48 mld. $ (USA)
5. Nokia 35 mld. $ (Finsko)
6. McDonald's 32 mld. $ (USA)
7. Google 32 mld. $ (USA)
8. Toyota 31 mld. $ (Japonsko)
9. Intel 31 mld. $ (USA)
10. Disney 28 mld. $ (USA)

Vyplývá to z každoročního průzkumu konzultační společnosti Interbrand a časopisu BusinessWeek. Největší nárůst zaznamenaly značky Google, Amazon a Zara. Žádná středoevropská značka mezi stovkou nejhodnotnějších značek světa nefiguruje.

Letošní žebříček poznamenala krize

Poprvé v devítileté historii sestavování žebříčku celková hodnota všech 100 značek klesla, a to o 4,6 procenta. Nejdramatičtější propad zaznamenala UBS, která na seznamu klesla z loňské 31. pozice za 72. a ztratila 50 procent své hodnoty. Sedm značek z žebříčku vypadlo. Patřily mezi ně finanční společnosti Merrill Lynch, AIG a ING. Banky a automobilové značky si vedly nejhůře, naopak si polepšily potravinářské značky.

Nově letos do žebříčku přibyly značky Lancôme, Burger King, Adobe, Puma, Burberry, Polo Ralph Lauren a Campbell. Všechny skončily na dolním konci žebříčku, nejlépe se umístila značka kosmetiky Lancôme za 91. pozici, Campbellu s hodnotou 3,08 miliardy patří 100. pozice. Nejvíce se zvýšila hodnota značce Google, a to o 25 procent. Hodnota značky Amazon stoupla o 22 procent a Zara o 14 procent. O více než deset procent se zvýšila také hodnota značek Nestlé a Apple.

Seznamu 100 značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 51. Z Evropy je v žebříčku 38 značek, a to z Německa, Francie, Švýcarska, Itálie, Británie, Švédska, Nizozemska, Finska a Španělska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje a Kanady.

Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrand. Mimo jiné musí mít firmy veřejně dostupné finanční údaje, a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

Lidovky.cz, ČTK