Čtvrtek 22. října 2020svátek má Sabina 17 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

V Polsku se vzbouřili a 'doma' tam německý Kaufland být nesmí. Čechy víc zajímá cena

Z kampaně řetězce Kaufland nazvané Z lásky k Česku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Z kampaně řetězce Kaufland nazvané Z lásky k Česku. | foto: Reprofoto Kaufland

PRAHA Potravinový řetězec Kaufland si v reklamních kampaních zakládá na vztahu k zemi, v níž své zboží prodává. V Česku i Polsku zdobí jeho spoty a letáky srdce v národních barvách. Jenže zatímco u nás nikdo neřeší, že se německá firma zdobí trikolórou, v Polsku má Kaufland problém.

Tento týden slavila konzervativní poslankyně Krystyna Pawlowiczová nevšední vítězství. Členka vládní strany Právo a spravedlnost dosáhla toho, že polský Úřad pro ochranu spotřebitele zakázal Kauflandu používat slovní spojení typu „naše domácí“ ve spojitosti s polskými výrobky. Zkrátka proto, že jde o německou firmu a slogan by mohl vyvolat dojem, že jde o potraviny z Německa. A to vše navzdory tomu, že Kaufland u našich severních sousedů prodává převážně polské zboží.

PŮVOD „ČESKÝCH“ ŘETĚZCŮ

  • Kaufland - Německo
  • Tesco – Velká Británie
  • Albert - Nizozemsko
  • Billa - Německo
  • Penny Market - Německo
  • Lidl - Německo

Na stejném principu – tedy na vztahu k dané zemi – staví německý koncern propagaci i u nás. A ani v Česku nechybějí populisté hrající na nacionalistickou strunu. Nabízí se tedy otázka, zda podobná patálie nehrozí Kauflandu i zde. Už několik let staví tento řetězec na sloganu S láskou k Česku.

„Polská kampaň má podobné rysy jako ta naše, vychází ze stejné myšlenky. Používá podobných symbolů (srdce), barev vlajky a reklamních textů,“ vypočítává mluvčí českého Kauflandu Michael Šperl. V televizních reklamách se střídají záběry prosluněné české krajiny s usměvavými dodavateli i spokojenými zákazníky a vše podbarvuje píseň Čechomoru s názvem Tady jsem doma.

Zdá se však, že němectví Kauflandu Čechy nedráždí. Ty podle marketingových expertů sídlo řetězce moc nezajímá a řeší hlavně cenu, pak kvalitu a skutečný původ potravin. Český Kaufland navíc potvrzuje, že negativní hlasy od politiků, institucí a zákazníků k němu zatím nedorazily.

Kaufland (ilustrační foto).

Ostatně: kromě sítě malých prodejen COOP jsou na tuzemském trhu všechny velké potravinové řetězce ze zahraničí – z Německa, Nizozemska a Velké Británie. Při označování potravin se musí firmy držet přísných pravidel. Loňská novela potravinářského zákona jasně vymezuje, jaké zboží smí být označené jako české nebo jej může zdobit například vlaječka s národní trikolórou. Už nestačí, aby byla potravina v Česku jen zabalená, jako třeba káva nebo exotické oříšky.

„Poláci jsou podstatně větší nacionalisté. Neočekávám, že by s podobnou iniciativou někdo vyrukoval v Česku, protože by na tom ani moc politických bodů nezískal. Polský příklad mi přijde dost přitažený za vlasy. Žijeme v globalizovaném světě a vést křížovou výpravu vůči řetězci s tím, že jeho původ není polský, a proto nesmí v komunikaci používat spojení ‚naše domácí produkty‘, přestože z Polska pocházejí a Kaufland je odebírá od lokálních producentů, mi přijde zcela zbytečné,“ popisuje Rostislav Starý, marketingový expert z agentury Konektor Social.

Podle Starého není ani příliš jasné, jaký skutečný užitek z tohoto úředního verdiktu můžou mít polští zákazníci. Čechy zajímá u Kauflandu a dalších prodejců cena a kvalita, kterou silně akcentují hlavně u domácích produktů.

Odborník na PR Daniel Kříž ze společnosti Omnimedia si zase všímá, že v poslední době sílí nový fenomén: nárůst národního uvědomění, které podporují i někteří politici. Češi vnímají domácí produkty zpravidla jako kvalitnější, ekologičtější – zkrátka něco, za co by si měli připlatit. A je jedno, jakého původu je obchod, který jim je prodává.

„Není divu, že na to spotřebitelé slyší a že na tuto notu začínají hrát velcí prodejci. Podstatné v celé věci je, zda jsou tato sdělení pravdivá. Pokud bude německý prodejce marketingově pracovat s českými potravinami a skutečně je bude na svých pultech prodávat, je vše v nejlepším pořádku, jak u zákazníka, tak u prodejce a v konečném důsledku i u státu,“ dodává Kříž.

OČIMA PR EXPERTŮ

Rostislav Starý, Konektor Social

„Obecně pořád rozhoduje cena. A to ne nutně, že by Češi nakupovali nejlevnější výrobek, ale rádi využívají akční slevy. Podle výzkumů 7 z 10 domácností nakupuje podle letáků a pro 2 z 5 je při výběru řetězce rozhodující množství slev, které nabízí.“

Daniel Kříž, Omnimedia

„Pro zákazníka není v dnešní globalizované společnosti rozhodující, kde má prodejce potravin sídlo, ale původ zboží. Po dlouhé roky se zde s velkým přispěním státu buduje veřejné přesvědčení o tom, že potraviny vyrobené v Česku jsou kvalitnější, zdravější, s menším podílem chemie, ekologičtější, že tyto potraviny zaměstnávají naše spoluobčany a že peníze za ně utržené z velké části zůstávají doma.

Zažili jsme velký nástup farmářských trhů a prodejů „ze dvora“ a i naši zemědělci prošli imagovým přerodem ze špinavých a zoufale neefektivních jezeďáků po ctihodné rodinné farmáře.“

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

Psycholog Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

Střeva můžou i za naše štěstí či obezitu, říká molekulární biolog Ryšávka

Molekulární biolog Petr Ryšávka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za civilizační choroby (např. alergie), ale i za vážné nemoci může mimo jiné vybíjení bakterií ve střevní mikroflóře....