23. září 2009 11:20 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Notebooky přichází do nové éry, důležité už není vybavení, ale vzhled

Hewlett-Packard | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hewlett-Packard | foto: Reprofoto

SAN FRANCISCO Výrobci počítačů představili své nové notebooky a netbooky pro předvánoční nákupní sezonu. A zájemci o nové počítače mohli snadno podlehnout dojmu, že se ocitli na módní přehlídce.

Jedním ze současných nejžhavějších trendů jsou tenké a lesklé notebooky, které reprezentuje například Apple MacBook Air, Dell Adamo nebo nové notebooky HP Envy.  Kupující si přitom mohou vybrat ze závratné řady barev a vzorů. Například jen společnost Dell nabízí 200 návrhů vzhledu.

Jak se počítače stávají lehčí a přenosnější, kladou spotřebitelé i obchodníci velký důraz na vzhled přístroje, který už nenechávají jen doma nebo v kanceláři, ale stále častěji si ho berou s sebou na cesty. Výrobci jako Hewlett-Packard nebo Dell v současnosti mnohem raději zdůrazňují jemné rytiny na vnější skořápce notebooku nebo nový design od slavného umělce než rychlost a funkce. Tyto parametry přitom výrobci dříve používali, aby zdůraznili svou technologickou nadřazenost.

Viceprezident společnosti Dell pro design spotřebního zboží Ed Boyd přirovnal současnou přeměnu počítačů k vývoji, jakým prošly sportovní boty. Před svým nástupem do Dell pracoval Boyd pro výrobce sportovního zboží Nike. "Nike vzala běžný produkt - tenisky - a přetvořila ho v hit, který chce každý. To, čeho jsme svědky, je stejná transformace ve výrobě počítačů. Tento fenomén se netýká pouze běžných spotřebitelů, ale i podnikové sféry," myslí si Boyd.

Stacy Wolff, ředitel designu notebooků ve společnosti HP, řekl, že největší výrobce počítačů dost riskoval, když se v roce 2005 začal soustřeďovat na design. Toto rozhodnutí se mu ale podle Wolffa vyplatilo. Předtím byly notebooky HP v podstatě "technologie v nevýrazné schránce". Zaměření na design se okamžitě projevilo na výsledcích firmy. "Jakmile jsme udělali z designu strategickou součást vývoje notebooků, naše zisky raketově vzrostly," uvedl Wolff.

Ještě před několika lety přitom byla většina notebooků variací na nudnou krabici v šedé nebo černé barvě. Počítače byly v té době převážně vnímány pouze jako nádoby na technologie než jako předmět podléhající módním trendům. Výjimkou byla společnost Apple, která vyráběla designově zajímavé barevné notebooky už v devadesátých letech.

Podle analytika IDC Richarda Shima se trh změnil kolem roku 2005, kdy začaly klesat ceny počítačů. Zákazníci se stále důrazněji ozývali: "Podívejte se, je tam dost výkonu, pro to, co potřebuju, ale to, co chci, je počítač, který nevypadá stejně jako všechny ostatní." "Výrobci počítačů jsou v první řadě technologickými firmami, ale i oni si uvědomili, že mnoho zákazníků více zajímá, jak notebook vypadá, než co je uvnitř," shrnul změnu chování uživatelů Shim.

Výrobci se proto ve stále větší míře začali zabývat i kreativní stránkou notebooků. Zavádění nových materiálů a povrchových úprav má spolu s větší pozorností věnovanou konstrukčnímu řešení jediný cíl. Upoutat zájem nakupujících. "Myslíme si, že v maloobchodním prodeji je design jedním z klíčových kritérií při nákupu," řekl Jeff Barney, generální manažer americké divize digitálních produktů japonské společnosti Toshiba.

Podle Barneyho společnost Toshiba experimentovala s barevnými variantami přenosných počítačů už na začátku této dekády, ale tehdy se to ještě neujalo. "Zákazníci na to nebyli připraveni," zdůvodňuje tehdejší neúspěch Barney.

Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče
Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče

Je mi 20, jemu bude 30. Tvrdí ze ja mám sex na prvním místě, ale on už ne.. je pravda ze změnil práci. Je ridic. Predtim ale dělal náročnější práci a sex ještě byl několikrát týdne. Teď stěží jendou a to ještě on si nevzpomene ani měsíc…